I. P. Culianu despre I. P.
Culianu
Fire discretă,
poate prea discretă, I. P. Culianu, în cele câteva interviuri date, evită
referirile la anumite episoade din biografia sa, momente a căror rememorare nu
i-ar fi făcut probabil plăcere. Cu toate acestea, lăsa impresia unei persoane
deschise, volubile. nonconformiste. Nonconformist, de o stranietate aparte
chiar, părea şi prin atenţia pe care o acorda „ştiinţelor” oculte (această
faţetă a personalităţii sale exploatată de diverşi prozatori care l-au
transformat pe Culianu într-un personaj iniţiat în ale ocultismului; dacă e să
dăm crezare evocărilor, cei din jurul său nu de puţine ori au fost frapaţi de
această extravaganţă a firii savantului român). Dar nu despre ocultism e vorba
in puţinele interviuri existente cu I. P. Culianu, ci despre istoria
religiilor, despre situaţia politică din România, despre literatura română şi,
nu în ultimul rând, despre Mircea Eliade.
Primul interviu cu I. P.
Culianu datează, din câte cunosc, din 1978, intervievator fiind Gianpaolo
Romanato. Tema interviului: condiţia emigrantului (a disidentului, dacă îl
considerăm pe emigrant, prin gestul său extrem, un protestatar împotriva unui
regim dictatorial; Culianu se considera un exilat – exilul presupunând condiţia
de disident –, nu un emigrant: „Exilatul nu e un emigrant. Un emigrant se poate
întoarce în ţara lui, noi nu. Emigrantul încearcă să se rostuiască, noi căutăm
altceva”). „Intelectualii fug din Est nu atât din pricina constrângerilor
politice pe care le comportă regimul, cât din pricina anulării tuturor valorilor
spirituale. […] Cel fugit nu e un emigrant care îşi caută norocul, ci un om în
căutare de altceva”, afirmă G. Romanato în rândurile care deschid interviul. În
România, cele de mai sus ar fi fost contrazise prin argumentul rezistenţei prin
cultură, rezistenţă construită pe credinţa că anularea valorilor spirituale nu
înseamnă şi anihilarea lor. Din acest punct de vedere, situaţia ar sta în felul
următor: o cultură mai mult sau mai puţin underground (nu e vorba de samizdat, cel puţin nu în multe
dintre cazurile rezistenţei prin cultură şi nu în toatele perioadele regimului
comunist) încearcă să perpetueze anumite valori. În cele din urmă, cred eu,
această rezistenţă prin cultură era o iluzie. Puterea politică a ştiut
dintotdeauna ce se întâmplă, nimic nu există fără voia ei. Acest tip de
rezistenţă era, prin urmare, unul aprobat de putere, ceea ce, într-un fel, l-a
invalidat. Culianu intuise acest adevăr. A preferat, în locul compromisului,
exilul şi gândirea (într-adevăr) liberă. Despre toate aceste lucruri vorbeşte
şi în interviul din 1978:
„Puterea
totalitară din ţările comuniste poate genera în cel ce nu i se adaptează două
tipuri de reacţii: una este împotrivirea făţişă, cealaltă replierea asupra sa
însuşi. Eu unul m-am situat pe acest al doilea versant şi m-am refugiat în
misticism, favorizat fiind şi de o perioadă de relativă toleranţă care se
instalase în România către începutul anilor 70.”
I. P. Culianu
a devenit, la rându-i, într-un final, membru al Partidului Comunist, însă, în
ciuda presiunilor Securităţii, a refuzat să îşi toarne colegii. Evoluţia sa
profesională şi literară, din acel moment, a devenit incertă. I s-au refuzat
articolele. Volumul de povestiri, deja anunţat printre viitoarele apariţii, nu
va mai fi publicat. În aceste condiţii, Culianu a preferat exilul. Condiţia de
exilat a fost, cel puţin la început, una umilitoare, degradantă. Occidentul se
dovedea şi el crud. Nu e de mirare că, în urmă acestor experienţe, Culianu va
mărturisi:
„Cred că, în
general, cea mai bună putere rămâne aceea care se face simţită cel mai puţin.
Aceasta este, pentru mine, definiţia democraţiei şi aş zice că, până în
momentul de faţă, Italia este o ţară cât se poate de democratică. Dar trebuie
să ţii seama de faptul că problema puterii, care mă preocupă de multă vreme în
ceea ce priveşte aspectele-i religioase în sensul larg – respectiv
«ideologiile» – nu e o problemă a Italiei, e o problemă universală în spaţiu şi
în timp. Şi ţine în special de punctul de plecare la care m-am referit
adineauri. Ideea negativităţii puterii nu mi s-a revelat aici, cel mult s-a
îmbogăţit cu aspecte noi, mai subtile. A trebuit să trec prin experienţe
traumatice pentru tânărul de douăzeci şi doi de ani care eram pe atunci:
lagărul de refugiaţi, munca manuală, indiferenţa şi suspiciunea oamenilor.
Unele au fost de-a dreptul umilitoare, te rog să mă crezi. Mi-a fost chiar
frică, iar frica venea să se adauge sentimentului că m-am rătăcit.”
Fragment din
volumul Ioan Petru Culianu. Ipostazele unui eretic de Raul Popescu (Editura Eikon, Colecția "Universitas", Seria "Filosofie", București,
2017)
Citește continuarea
textului aici,
în numărul 21, Literomania.
0 Comentarii