Scriitorul Gheorghe Crăciun s-a născut pe data de 8 mai 1950, în comuna Tohanu
Vechi, județul Brașov. Marcăm momentul printr-un eseu despre romanul Frumoasa fără corp, roman apărut în 1993.
I
Sentio,
ergo sum
„Totul
este biografie corporală în cărţile mele”, mărturisea scriitorul Gheorghe
Crăciun într-un eseu apărut în revista Interval (Dintr-un „Caiet de teze”, nr.4 (12), 1998). Da, totul este corporalitate la
Gheorghe Crăciun în măsura în care această corporalitate reprezintă o tendinţă
de de-corporalizare (pentru a nu o numi chiar des-fiinţare). Paradoxul Crăciun
ar putea fi enunţat cam aşa: în căutarea unui trup este anulată corporalitatea (cu toate acestea, ideea de trup nu este pierdută;
din acest punct, însă, lucrurile devin, vom vedea, ceva mai complicate). Ideea
este prezentă cu asupra de măsură şi în romanul Frumoasa fără corp (publicat în 1993), roman care încă din titlu
anunţă acea de-corporalizare despre care am scris mai sus. Aş spune, fără să
greşesc, că acest roman îl reprezintă cel mai bine atât pe omul, cât şi pe
scriitorul Gheorghe Crăciun.
Frumoasa
fără corp este
un roman al dorinţei: „Ce caut şi ce nu găsesc?” se întreabă Vlad Ştefan, unul
dintre personajele romanului. Chiar basmul cules de Kunisch (Die Jungfrau ohne Körper) şi versificat de Eminescu (Miron şi frumoasa fără corp) este un basm al dorinţei (așa cum și poemul
eminescian Luceafărul este, la urma urmei, un poem al dorinţei - al dorinţei
de a căpăta un trup, de a iubi un trup, de a iubi cu un trup).
În romanul lui Gheorghe Crăciun este evidentă dorinţa de certitudine, dorinţă satisfăcută temporar printr-o exacerbare a corporalităţii, a simţurilor, care duce, în cele din urmă, la dorinţa anulării acestei corporalități: „Nu pot să scap de mine, de trupul meu, de gândurile mele, de cuvintele mele”. Această de-corporalizare se face în numele unui „nou” trup, un trup pe care îl adăpostim în interiorul nostru, adevăratul nostru trup, un trup de unde provine „ceea ce ne face să gândim, să trecem prin stări de contemplaţie, să fim cinici, predispuşi la melancolie, activi şi practici, tandri sau nervoşi, visători, veseli, amărâţi, serioşi, gravi, puşi pe glume şi în nenumărate alte feluri.” În Lepădarea de piele, partea a VI-a romanului, autorul (de fapt naratorul, ca să păstrăm convenţia romanescă) mărturiseşte:
În romanul lui Gheorghe Crăciun este evidentă dorinţa de certitudine, dorinţă satisfăcută temporar printr-o exacerbare a corporalităţii, a simţurilor, care duce, în cele din urmă, la dorinţa anulării acestei corporalități: „Nu pot să scap de mine, de trupul meu, de gândurile mele, de cuvintele mele”. Această de-corporalizare se face în numele unui „nou” trup, un trup pe care îl adăpostim în interiorul nostru, adevăratul nostru trup, un trup de unde provine „ceea ce ne face să gândim, să trecem prin stări de contemplaţie, să fim cinici, predispuşi la melancolie, activi şi practici, tandri sau nervoşi, visători, veseli, amărâţi, serioşi, gravi, puşi pe glume şi în nenumărate alte feluri.” În Lepădarea de piele, partea a VI-a romanului, autorul (de fapt naratorul, ca să păstrăm convenţia romanescă) mărturiseşte:
„Tot ceea
ce am scris din 73 încoace a însemnat pentru mine o aventură a căutării
trupului, a fantasmelor din care se alcătuieşte consistenţa sa zilnică, o
căutare disperată a unei corporalităţi ireductibile, coincidentă la rigoare
chiar cu persoana mea…Trupul este gura vorbitoare, mâna şi mişcarea, clipirea
pleoapei, sufletul, senzaţiile, prezenţa gândului, emoţia şi
atingerea, tăcerea cărnii, acea interioritate raţională şi viscerală din
care se naşte limbajul (s.m.).”
Romanul Frumoasa fără corp are şapte părţi (Starea de graţie, Caietul albastru, Studii după natură,Sfârşitul verii, Somnul băutorului de apă, Lepădarea de piele, Epilog). În prima parte, Starea de graţie, este povestită reîntoarcerea, pentru câteva zile, a
inginerului Octavian Costin în satul de munte în care a fost repartizat cu ani
în urmă, Nereju (satul vrâncean în care a fost repartizat Gheorghe Crăciun ca
profesor). Odată intrat în acea lume, pe care a cunoscut-o cu ani în urmă,
Octavian (Tavi) este cuprins de o stare de nelinişte, de nesiguranţă - acea
lume îi pare ireală, pustie, ca şi cum s-ar retrage din faţa sa,
s-ar ascunde. Durerea de dinţi este singurul lucru care îi mai
aminteşte de realitate, de realitatea trupului său: „Ca şi cum trupul lui numai
asta ar fi aşteptat până atunci, să-i arate cât este el de viu şi de potrivnic
oricărei încercări de a-i uita prezenţa.” Singurul lucru real, așadar, e legat
de corpul său: „Realitatea lui era durerea”. Dorinţa lui Tavi este evidentă
încă din primele pagini: evadarea dintr-un spaţiu anume, dintr-un timp anume,
și reîntoarcerea într-un alt timp, cel al vacanţei - un interval al timpului altfel. Setea care îl chinuie pe rătăcitor îl determină să caute
Fântâna lui Şandru. (O trimitere la apa Lethe, cea care poate dărui
uitarea? Mai mult ca sigur). Ca o paranteză, de menționat că irealul
contaminează totul în jur, decorul, sub influența acestuia, estompându-se: „
(…) iar clădirea lângă care te afli, învăluită în aceeaşi nefirească tăcere,
drumul cu totul pustiu, lumina limpede şi aerul încremenit al amiezii nu te mai
reţin cu nimic în prezentul acesta, căci dincolo de nemişcarea lui abstractă tu
întrevezi un mister, o realitate pe care nu poţi să o desluşeşti, pentru că nu
ai trăit-o, dar pe care ai fi în măsură, cu uşurinţă şi absurdă nostalgie, să
ţi-o închipui”. E vorba aici de imaginaţia care intervine tocmai pentru ca
necunoscutul - mai ales instalat într-un loc mai înainte cunoscut - să nu
înspăimânte. Aflându-se în faţa Fântânii lui Șandru, o zăreşte, ieşind din
vechea clădire a şcolii, pe Olimpia Ionescu (Pia), „profesoara de naturale”,
care pare o arătare contaminată de irealitatea acelor locuri: „E o tânără
zveltă, înaltă, cu pielea albă şi ochi întunecaţi, foarte vii, cu părul greu şi
roşu ca arama. Picioare suple, glezne fragile, pantofi albi de pânză…Trece
plutind pe lângă rondul de flori ce mărgineşte temelia clădirii şi dispare în
curte, după desele tufe de liliac.”
Citiți continuarea textului aici, pe Literomania nr. 19
0 Comentarii