Luiza Textoris, profesorul de fizică şi oglinda



Oglinda, nu de puţine ori, apare în diverse texte, literare sau nu, în postura de obiect magic. I se atribuie, adică, o funcţie divinatorie sau este considerată, pur şi simplu, un spaţiu de tranziţie între două lumi – şi aici un exemplu potrivit ar fi, poate, povestea peripeţiilor Alicei în Lumea Oglinziilor. Recent, am întâlnit oglinda în această postură de obiect magic în textele a doi autori: Corin Braga şi Ioan Petru Culianu. 
În romanul Luiza Textoris de Corin Braga, oglinda este folosită atât pentru a invoca morţii, cât şi pentru a trece dintr-un loc într-un alt loc, prin reconstituirea mintală a spaţiului de destinaţie - o călătorie ameţitoare şi, în cele din urmă, fatală. În Oglinda ovală (istorie după  istorii), Ioan Petru Culianu spune povestea unui fizician care îşi imaginează mai multe istorii legate de o oglindă. Ceea ce m-a surprins este faptul că în această poveste există anticipat, într-o oarecare măsură, finalul romanului lui Corin Braga. Astfel, în romanul lui Corin Braga, Luiza Textoris devine prizoniera lumii din vis şi nu-şi mai poate recupera trupul, rămas într-o stare catatonică, imobil, într-un pat de spital – altfel spus, sufletul nu mai poate reintra în trup. La Culianu, de asemenea, sufletul iese din oglindă şi nu-şi mai găseşte trupul. Pe de altă parte, într-o a treia variantă de final, sufletul personajului iese printr-un ciob de sticlă şi rătăceşte într-o dimensiune diferită de cea a lumii noastre, final care, din nou, se regăseşte în romanului lui Corin Braga, căci Luiza Textoris rămâne şi ea prizonieră într-o lume „afară din lume”. Practic, cele două finaluri din textul lui Culianu se regăsesc în povestea Luizei Textoris. Întru edificare, redau un fragment mai amplu din povestirea lui I.P. Culianu:

„Eu căutam pe jumătate inconştient un mister care să se potrivească urmării romanului... Un anumit spaţiu al căutării din sus-pomenitele poveşti trebuia să servească drept loc (imaginar) al eliberării profesorului de fizică. Descifrând până la urmă sensul striurilor din oglindă, care la început îi apăruseră absurde, întâmplătoare, fără noimă, eroul reuşea să treacă dincolo de ea. Ajungea după câteva peregrinări per pedes sau pe spinarea păsării Roc (peregrinări asupra cărora nu voi insista, de vreme ce se găsesc între poveştile amintite) într-un palat cu nouăzeci şi nouă de uşi accesibile şi una singură interzisă... Intrând în cele nouăzeci şi nouă de camere, în faţa profesorului urmau să se desfăşoare «presimţirile căderii în vaste spaţii unde un sunet rătăcit, o pasăre stingheră sau un arbore uscat erau semne ale interdicţiei». Cele nouăzeci şi nouă de uşi, deşi accesibile, nu trebuiau deschise; eroul ajungea, parcurgându-le, în faţa unor perspective din ce în ce mai degradante, mai ameninţătoare. În faţa uşii interzise, îşi dă seama că, încă de la deschiderea primei uşi, era condamnat. De aceea, ori face gestul de a intra pe cea de a o suta ori se retrage, este acelaşi lucru. Mai trăieşte însă vaga nădejde că de vreme ce uşile accesibile erau de fapt interzise, uşa interzisă ar putea fi cu adevărat eliberatoare. Intră înăuntru, iar aici se produce o sincopă a povestirii mele. Într-una dintre versiunile posibile, profesorul se trezeşte în faţa oglinzii de care trecuse şi-şi vede propria imagine reflectată printre spărturile sticlei argintate; într-o altă versiune, mai optimistă, sufletul profesorului iese prin oglindă şi nu-şi mai găseşte trupul. Într-o a treia versiune, asemănătoare cu a doua, sufletul profesorului iese printr-un ciob de oglindă aruncat într-un coş de gunoi şi rătăceşte într-un timp cu totul diferit fenomenal de cel din care plecase”.


Ioan Petru Culianu, Arta fugii, Polirom, Iaşi, 2002, 256 p.
Corin Braga, Luiza Textoris, Polirom, Iaşi, 2012, 376 p. 


Trimiteți un comentariu

0 Comentarii