„[...] uneori am impresia că poezia e cel mai
cool gadget de care am nevoie.“
Sabina Comșa, Lumina
de avarie
În anii ’80 ai secolului trecut, debutul
colectiv reprezenta o formă de frondă, un mod de a atrage atenția într-o lume
literară oarecum monocromă, draconic supravegheată prin filtrele comuniste.
După 1989, într-un spaţiu cultural cît de cît diversificat, statutul debutului colectiv
s-a schimbat și este din ce în ce mai dificil să atragi atenția prin acest
tertip publicistic. Mai degrabă, în cazul multor scrieri colective, şi mă refer
aici mai ales la proză, ar fi vorba pur și simplu de experiment, și aș putea
exemplifica prin romanul colectiv Rubik
(Polirom, Iași, 2008) sau prin microromanul Filo,
meserie! (Aula, Brașov, 2005). Merită menționat, din acest punct
de vedere, și volumul coordonat de Ruxandra Cesereanu, Poveștile Duniazadei, ale sclavei sale Rasazada
și ale regelui Sahzaman (Tracus Arte, 2012). În ceea ce privește debutul
colectiv cu un volum de poezie, însă, nu se mai pune la modul acut problema
experimentului decît dacă aceasta este intenția autorilor (cam același lucru
se poate spune și despre scrierile colective în proză, însă, după cum am atras atenția,
aici tentația spre experiment e mai mare). De obicei, scopul acestui tip de
volum este ceva mai modest, și anume acela de a propune atenției lectorului
cîteva nume noi, motiv pentru care el încearcă să atragă atenția prin ceva
anume, fie că e vorba de aspect, de concept, ori de materialul propus, ori,
varianta preferabilă, prin toate aceste elemente laolaltă.
Grupul literar brașovean „Lumina de avarie“ a
ieșit recent pe piața literară cu un astfel de volum colectiv de poezie (Lumina de avarie, Tracus Arte,
București, 2012), volum cuprinzînd șapte poeți aflați mai mult sau mai puțin la
început de drum. Cei șapte sînt: Diana Bercu, Antonia Stroe, Șerban Roman,
Bianca Nicola, Sabina Comșa, Andrei Dósa și Daniel Puia-Dumitrescu. Deși am tot
vorbit despre volume de debut, această titulatură nu este una tocmai corectă,
căci unii dintre cei prezenți în aceste opuri au debutat mai înainte cu volume
proprii. Aceasta este situația și a doi autori prezenți în antologia Lumina de
avarie, e vorba de Andrei Dósa, care s-a impus deja prin cartea sa
multipremiată Cînd va veni ceea ce
este desăvîrșit, și de Daniel Puia-Dumitrescu, autor a două volume,
din care ultimul, Povești cu
telecomandă, apărut tot la Tracus Arte. Nu-i de mirare, așadar, că
dintre toți Andrei Dósa își face poate cel mai bine simțită vocea poetică, o
voce bine conturată și recunoscută ca atare. E drept, Dósa este, alături de Puia-Dumitrescu,
vîrstnicul grupului. În rest, ceilalți au între 19 și 23 de ani, vîrste fragede
la care predomină tentația experimentului și căutările febrile într-ale
poeziei. Poemele lor, în ciuda unor stîngăcii inerente noviciatului, sînt
provocatoare, mustind de o vervă a începuturilor. La Diana Bercu,
deschizătoarea antologiei, avem un imaginar debordant, propunîndu-ni-se, nu de
puține ori, imagini reușite, ca în poemul Bună
dimineața!: „Foca în care m-am mutat de curînd are sub pernă o/
bombă cu ceas./ Trebuie să am grijă cînd mă duc la culcare, să-i deschid/ încet
gura,/ să intru fără să mă zgîrii în colții ei/ îmi pun seară de seară capul pe
ficatul ei/ seară de seară privesc lumina/ care îi intră prin buric ascult
ticăitul de sub capul ei/ și dorm și mă trezesc“.
La Antonia Stroie, avem un text onest, simplu,
direct, deși uneori poate prea naiv: „Dacă plouă/ putem să zburăm/ oriunde//
Pentru că ne facem mici/ și intrăm în picăturile de ploaie// acolo ne iubim/
pînă cînd iese soarele și ne usucă“ (Ombrophobia).
Șerban Roman, ceva mai stîngaci în formulări, dar cu un discurs poetic
interesant, vine cu un ușor spirit ironic adolescentin, evident mai ales în Cecsi Twix (cuvinte răcoritoare): „Dacă aș fi
poet/ N-ai găsi în frigiderul meu/ Decît o foaie de salată/ Și să nu crezi că
ar fi față-verso“. La Bianca Nicola, mezina grupului, născută în 1994, sînt
evidente influențele optzeciste în tentativa de a surprinde momentul, clipa, o
tentativă reușită, zic eu: „Scriu poezie/ pe-un șervețel roșu./ Scriu cu
stînga/ iar cu dreapta ți-nchid/ pieptul în cercuri.// Femeile fumează țigări
de femei/ și bărbații ce apucă, îmi zici.// Tipul de lîngă/ trage dintr-un
slim/ Vogue Cherry/ și se uită la o poză cu un ou.// Masa stă curbată în jurul
nostru/ parcă ne îmbrățișează/ parcă ne împinge/ unul în altul“ (În cafetecă). Deși inegală pe
alocuri, Sabina Comșa valorifică cu talent, la rîndu-i, modelele optzeciste,
vizibile fiind în poemele sale și influențe din Cristian Popescu: „Vecinul meu
crede de-o săptămînă/ că Shakespeare e o marcă ultracunoscută/ de ton la
conservă./ Vecinul meu vinerea se crede/ blondă și se dă la un bufon/ de la
parter ca să-i dea pizza moca./ Vecinul meu ar zice că școala/ e-un pub, acolo
se ține o piesă unde/ ori spectatorii ori nespectatorii/ sînt proști./ Vecinul
meu n-are un picior/ are o pedală“ (ieri).
Cam atît despre adevărații debutanți ai volumului. Andrei Dósa, după cum am
menționat, a debutat deja în 2011, un debut de calitate, recunoscut ca atare
prin Premiul „Iustin Panța“ pentru Debut (2011) și prin Premiul „Mihai
Eminescu“ pentru Debut (2012). Ironic, cu un imaginar manevrat în mod abil, cu vizibile
tendințe experimentaliste, Dósa pare a se juca fără rețineri cu materialul
poetic, însă dincolo de acest orizont ludic, avem seriozitatea și tenacitatea
alergătorului de cursă lungă. Manifestul său poetic este mai mult decît
grăitor: „toată poezia asta a ta/ nu e decît o gaură/ făcută de pișat în
zăpadă// zăpada ar trebui să rămînă neatinsă sau/ mîncată strînsă în pumni/
topită// Andrei Dósa e compatibil cu orice tip de poezie“.
În fine, Daniel Puia-Dumitrescu, cel cu
care se închide volumul, coordonatorul antologiei și inițiatorul grupului
„Lumina de avarie“, ne propune poeme poate prea vaste care, prin întinderea
lor, ar putea descuraja un cititor mai puțin răbdător. Totuși, e de admirat
aplombul cu care autorul se avîntă spre extinsul discurs al poemelor sale, discurs
bazat în principiu pe epic, pe biografic, amintind de poeții americani de la
mijlocul secolului al XX-lea, modele perpetuate prin intermediul poeților
optzeciști. Nu întîmplător spun asta, căci Daniel Puia-Dumitrescu, ca și Andrei
Dósa sau Sabina Comșa, a terminat un master de scriere creatoare la Facultatea
de Litere din Brașov, unde l-a avut printre profesori și pe Alexandru Mușina, a
cărui influență se simte din plin și la cîțiva dintre tinerii prezenți în acest
volum. Iată o mostră și din poezia lui Daniel Puia-Dumitrescu, care confirmă
cele de mai sus: „în anglia colegul de apartament/ din căminul studențesc/ etajul
cinci/ a treia ușă pe dreapta de la lift/ cîntă pe nas/ subțire/ primadonal/
sîmbătă dimineața/ duminica toată dimineața/ duminica toată ziua/ iar în restul
săptămînii/ cam pînă la miezul nopții// tu asculți/ celălalt vecin/ grec/ ascultă
și el/ afară din cînd în cînd/ plouă// în rest e liniște“ (Rapsodie pentru umbrelă și orchestră).
Că tot am menţionat mai sus faptul că volumele
de debut colectiv în poezie sau în proză trebuie să surprindă prin ceva, de
preferat prin materialul propus, dar și prin aspect, iată că Lumina de avarie se conformează
celor spuse, avînd o copertă de dosar de urmărire informativă din perioada
comunistă, o găselniță ingenioasă, dar care, în cele din urmă, riscă să-i dea
volumului un aspect tern.
Lumina de avarie, volum coordonat de Daniel Puia-Dumitrescu, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2012, 120
p.
Apărut în "Observator cultural", nr.670/ 19 aprilie 2013
Apărut în "Observator cultural", nr.670/ 19 aprilie 2013
0 Comentarii