Straniu, pitoresc, Undeva la Palilula, filmul
lui Silviu Purcărete, este o combinaţie inedită (şi în mare parte reuşită) de
teatral şi cinematografic. Turnat într-un studio amenajat într-o hală
dezafectată, pelicula a avut decoruri pe măsură realizate de Helumth Stürmer, cel
care a semnat scenografia unor producţii marca Dan Piţa şi Mircea Veroiu- Nunta de piatră, Duhul aurului, Tănase Scatiu -, Stürmer fiind, în acelaşi timp, preferatul
lui Silviu Purcărete sau Tompa Gabor. Decorurile simple şi sugestive, asemenea
celor din teatru, te introduc într-o lume ambiguă, deşi de-abia schiţată, pe cale parcă să se destrame în orice moment, unde graniţa dintre real şi ireal este
încălcată cu nonşalanţă.
Personajele sunt, la rândul
lor, cum altfel?, bizare, caricaturale, adaptate spaţiului palilulian. Împreună
cu protagonistul poveştii, medicul pediatru Dragoş Serafim (Aron Dimeny), care
este şi narator, spectatorul îi va cunoaşte pe
palilulienii de seamă şi va fi, asemenea doctorului Serafim, fascinat de
aceştia, de poveştile lor. Astfel, încă din primele cadre îi va cunoaşte pe
Barză, pe Hermafrodita – femeie la lună plină şi bărbat la lună lună – şi pe
medicul decedat Nea Pantelică. În aparenţă, Palilula este un oraşel oarecare,
insignifiant, dar care slujeşte, pare-se, drept portal către alte lumi, căci
aici morţii nu sunt morţi iar oamenii se pot transforma oricând în broaşte, un
oraş în care nu se nasc copii deşi are maternitate, un oraş în care bolnavii
sunt sănătoşii, iar medicii sunt cei bolnavi, un oraş în care totul pare „cu
fundul în sus”. Sau, după cum spune doctorul Gogu, un african sadea care a
făcut medicina în România şi a fost trimis apoi la Palilula: „Cum ce fel de
maternitate? Maternitatea din Palilula! Ei, un biet lazaret pierdut prin
coclauri. Ceferişti beţivi. Puturoşi. Se internează pentru o ciorbă gratis şi
să joace table. De obicei sâmbătă îi trimitem acasă. Dar lunea vin iar. Ai să
vezi că aici, la noi, toţi bolnavii sînt sănătoşi tun. Bolnavi sîntem numai noi,
ăştia sănătoşi, doctorii. Cazurile cele mai complexe sunt când îşi mai bat
unii nevestele, sau mai adorm beţi prin băltoace, altfel sănătoşi tun. Vin
pentru certificate medicale, pentru scutiri. Nea Lică Predoleanu, cu autopsiile
lui, mai spală onoarea profesiei”. În spitalul de aici, aşadar, un loc de seamă
nu îl ocupă vindecarea celor bolnavi - şi asta pentru că nu există, de fapt,
bolnavi -, ci disecţia trupului lipsit de viaţă, autopsia, o adevărată ştiinţă,
după cum afirmă la un moment dat şi medicul Predoleanu (Răzvan Vasilescu). Un
alt personaj central este şi Ilie Tudorin (George Mihăiţă), administratorul,
cel care şi-a vândut oile pentru a se matoli, împreună cu măgarul său, în
localul de lux „Grandiflora”, Ilie, iniţiatorul lui Serafim în lumea Palilulei. În galeria personajelor stranii din această poveste, femeia numită Capra ocupă un loc de seamă. Slabă, jigărită, ea bântuie străzile oraşului împreună cu
un ţap şi i-a făcut, din ce se spune, un copil medicului Pantelică. Nici Dragoş Serafim nu scapă "farmecelor" acestei femei-capră, cu care va avea, la rându-i, un copil. Cam atât despre personajele mai mult sau mai puţin bizare ale Palilulei, deşi lista acestora nu a fost nici pe departe epuizată.
Undeva la Palilula, regia şi scenariul de Silviu Purcărete, 2012
1 Comentarii
Filmul e turnat in aceeasi Hala Balanta din Sibiu, in care se tine si spectacolul Faust regizat de Purcarete, iar decorul este realizat tot de Helmuth Stürmer. O parte din actorii din film joaca si in spectacolul "Faust".
RăspundețiȘtergerehttp://www.tnrs.ro/spectacole/faust
Merita un drum pana in Sibiu pentru piesa asta. N-o spun eu, ci criticii si premiile castigate de-a lungul timpului, avand in vedere ca se joaca din 2008.