DIN ARHIVA CRĂCIUN. LITERATURA ŞI CORPUL





LITERATURA ŞI CORPUL

Argument:
-         nu există cercetări pe această temă
-         tema a devenit esenţială din momentul pierderii orizontului transcendenţei (moartea lui Dumnezeu, supraomul lui Nietzsche, metafizica prezentului la Baudelaire, paradisurile artificiale şi tehnicile de anulare, izolare a corpului)
-         corpul e o temă esenţială a lumii postmoderne: body-art, happening, coregrafie, teatru, film, erotism, psihologie, psihanaliză, sociologie

I. CORPUL E SUBORDONAT ŞI SECUNDAR. RELAŢIA LITERĂ-CORP

Postulate:
-         pentru a ajunge la relaţia literatură-corp, trebuie pornit de la relaţia limbaj-corp, literă-corp
-         relaţia literă-corp este relaţia dintre principal şi secundar (vezi Nemoianu – ce este secundarul; corpul şi marginalitatea, perifericul, inferiorul)
-         litera caută sensul, raţionalitatea sensului; corpul e antisensul
-         litera aspiră spre liniaritate, vizualitate, univocitate, concept, exterioritate, atemporalitate
-         relaţia literă-corp e în cultura europeană subsumată relaţiei raţiune-sensibilitate
-         litera este stabilitatea, invariabilitatea, forma adică: scrisul, adevărul, legea, raţiunea, textul, literatura, norma
-         corpul e evanescenţa, perisabilul, degradabilul
-         corp egal boală, bătrâneţe, dejecţii, moarte, animalitate
-         corp egal vorbire; literă egal scris
-         corpul e contingenţa, prezentul; litera e transcendenţa
-         corpul nu are metafizică, nu are mister; în Antichitate toată problema este a-i reprezenta alcătuirea internă şi funcţionarea (vezi tratatele de medicină – Avicena, Aristotel, funcţionarea vederii, auzului etc.)

II. CORPUL E UN AUXILIAR AL DESCHIDERII. LITERATURA ŞI CORPUL

a. Literatura tradiţională şi problemele ei
            - reprezentarea: naraţiunea şi descrierea (raţionalitate exterioară)
            - transcendenţa mitologică şi destinul
            - omul ca valoare generică (nu individul)
            - vina şi pedeapsa
            - raţiunea, logica, înţelesurile vieţii
            - viciile şi virtuţile umane
            - corpul nu este o temă literară
            - corpul e tematizat plastic: sculptura, proporţiile, măsura

b. De când devine corpul o temă literară?
            - din momentul disocierii de sensibilitate (T.S. Eliot şi poeţii metafizici englezi), odată cu începuturile lumii moderne
            - din momentul apariţiei esteticii ca ştiinţă a cunoaşterii sensibile
            - din momentul apariţiei anatomiei ca ştiinţă
            - odată cu apariţia unor teme noi: boala, bătrâneţea, plăcerea, sexul, prezentul


c. Observaţii istorice:
            - scrisul şi geometria ocultează corpul; depăşirea stadiului culturii prealfabetice, diviziunea muncii
            - cultura înseamnă geometrie, vizualitate, linie abstractă (vezi H. Read despre arta vitalistă a peşteriloir rupestre şi frumuseţea geometrică, abstractă)
            - hapticul la Read, reprezentarea tactilo-vizuală energetică
1. vechii greci idealizează corpul, nu-l văd cu adevărat (sculptura); corpul e un construct ideal (proporţii, armonie, frumuseţe, sănătate), raţional, matematic, corpul e o idee
            - stoicismul şi hedonismul (persecuţia şi răsfăţul coprului, fără a-l descoperi cu adevărat)
            - Democrit şi fizica materiei
            - ipoteză: corpul apare acolo unde dispar filosofia, matematica şi judecata
            - corp-suferinţă, percepţie, dragoste, boală, bătrâneţe (primele simptome ale descoperirii corpului: Sapho, Alceu, Arhiloc)
2. elenismul: Măgarul de aur (corpul ca alteritate)
                        Dafnis şi Cloe – erotică ritualizată, fără corporalitate
-         interesul pentru limbaj, retorică, sofistică
3. latinii: „mens sana in corpore sano” (mintea şi sănătatea fizică); corpul, suport al gândirii
            - sensibilitatea erotică- de văzut Propertius, Catullus, Horaţiu, Ovidiu
            - perioada decadenţei, excesele corpului – Satyricon
4. Evul Mediu creştin: corpul este păcatul – păcatele trupeşti (corpul este identificat ca un concept tare, însă în negativitatea lui; izolarea corpului de suflet; mântuirea ca mortificare; răstignirea trupului, suferinţa fizică – tribut pentru lumea cealaltă; salvarea sufletului; sufletul – element de opacitate a naturii umane care distorsionează realaţia cu lumea (vezi Pessoa), până la creştinism raţională sau sensibilă
            - anatomia fantezistă a Antichităţii şi Evului Mediu
5. Renaşterea descoperă carnea trupului (studiile anatomice ale lui Leonardo) şi interioritatea anatomică – desen, pictură; „beefteck”-urile lui Leonardo (Brâncuşi)
            - Dante, Divina Comedie şi pedepsele corporale ale Infernului
            - trubadurii şi spiritualizarea iubirii (vezi de Gourmont)
            - literatura minţii în manierism ingenio, concetto

6. Iluminismul şi Preromantismul – se ajunge la corp prin:
            - imginaţie, reverie, melancolie, sensibilitatea bolnavicioasă – J.J. Rousseau
            - spiritul ştiinţific – empirismul englez (Locke, Hume): „nimic nu se află în intelect fără să fi fost mai întâi în simţuri”; Condillac – tratatul despre senzaţii
            - metafizica raţională a corpului

Concluzii PÂNĂ ÎN ACEST PUNCT CORPUL E SUBORDONAT RAŢIUNII
-         motive: - e un pericol pentru echilibrul moral al omului
-         e o temă secundară
-         ignoranţa anatomică, psihologică
-         viaţa intimă e secretă
-         n-a fost încă descoperită subiectivitatea, individualitatea
-         descoperirea subiectivităţii duce la descoperirea corpului

III. TENSIUNEA LITERĂ-CORP ÎN LITERATURA EUROPEANĂ PREMODERNĂ

IV. TEMATIZAREA CORPULUI. MODALITĂŢI
            1. Erosul, iubirea fizică, frumuseţea, sexul (Eminescu, Nabokov- Lolita, Hortensia Papadat-Bengescu- Femeia în oglindă, Flaubert – Doamna Bovary, Tolstoi – Anna Karenina
            2. Anamneza, trecutul, autobiografia (Proust, Paul Goma- Din Calidor, Simona Popescu- Exuvii, Mircea Cărtărescu – Orbitor, Stendhal- Viaţa lui Henry Brulard, Amintiri egoiste)
            3. Suferinţa, boala, moartea, patologia (Tolstoi- Moartea lui Ivan Ilici, Max Blecher- Vizuina luminată, Hortensia Papadat-Bengescu- Concert din muzică de Bach, Thomas Mann- Muntele vrăjit, Kafka- Metamorfoza, Patrick Suskind- Parfumul, Michel Tournier – Meteorii, Le Clezio
            4. Copilăria, tinereţea (Gombrowicz- Jurnal, Hortensia Papadat-Bengescu- Fetiţa
            5. Explorarea deliberată a corpului – temă autoimpusă (Philippe Sollers, Gheorghe Iova)
- toate acestea sunt expresia unor dezechilibre

V. BIBLIOGRAFIE

1. Georges Bataille – Erotismul
2. Maurice Merleau Ponty – Phenomenologie de la perception
3. Fernando Pessoa – Manifestele senzaţionalismului
4. Rimbaud- Scrisorile vizionarului
5. Dominique Picard- Corp şi cultură
6. Julius Evola- Metafizica sexului
7. Adrian Thatcher- O teologie creştină a sexualităţii
8. David Le Breton- Corp et societes
9. Marc Alain Descamp- L’invention du corps
10. Bruno Bettelheim- Le couer conscient
11. Marcel Moreau- Artele viscerale
12. Marcel Moreau- Discurs contra piedicilor
13. Condillac- Tratatul despre senzaţii
14. Nietzsche- Aşa grăita Zarathustra
15. Nietzsche- La genealogie de la morale
16. Nietzsche- Dincolo de bine şi de rău
17. Konrad Lorenz- L’homme dans le fleuve du vivant
18. Alfred Binet- Sufletul şi corpul
19. Emile Durkheim- Despre sinucidere
20. Karl E. Popper- Cunoaşterea şi problema raportului corp-minte
21. Michel Foucault- Istoria sexualităţii
22. Marius Lazurca- Invenţia trupului
23. Thomas Lacqueur- Corpul şi sexul de la greci la Freud
24. Augustin- Confesiuni
25. Ph. Aries, Geroges Duby- Istoria vieţii private, I-X
26. Roland Barthes- Fragment d’un discours amoureux
27. Herman Paret- Sublimul cotidianului
28. H. Marcuse- Eros şi civilizaţie
29. Virgil Nemoianu- O teorie a secundarului
30. P. De Souzenelle- Simbolistica corpului
31. K. Lorenz- Istoria naturală a răului
32. Simone de Beauvoir- Al doilea sex



ANEXA VIII din vol. Trupul şi litera. Explorări critice în biografia şi opera lui Gheorghe Crăciun, coordonatori: Andrei Bodiu şi Georgeta Moarcăs, Editura „Casa Cărţii de Ştiinţă”, Cluj Napoca, 2012, pp. 293-297



Trimiteți un comentariu

0 Comentarii