Textul de mai jos a fost
scris în octombrie 2012. De-atunci, “Django”-ul lui Tarantino a fost lansat cu
brio, ba chiar a câştigat Oscarul pentru cel mai bun scenariu, asta pe lângă
faptul că, din nou, Cristoph Waltz a fost răsplătit cu un Oscar pentru rol secundar.
Băieţi răi şi multe
împuşcături (Câte ceva despre westernul spaghetti)
Django Unchained al lui Quentin
Tarantino va avea premiera, pare-se, în decembrie 2012, dar trailer-ele au fost
lansate încă din vară, curiozitatea fanilor, şi nu numai a lor, atingând între
timp cote paroxistice. Deja se ştie că Django
Unchained face parte dintr-o
serie de westernuri spaghetti iniţiată în 1966 de Django-ul lui Sergio Corbucci. Până la premiera din decembrie mai e ceva, aşa că, pentru a aştepta cu folos,
să vedem, pe scurt, cam despre ce e vorba în genul readus la viaţă de
Tarantino, acest twisted dude al cinematografului.
Probabil că nu am fi vorbit despre westernul
spaghetti dacă în America anilor ̕50 ai secolului trecut nu ar
fi apărut televiziunea în viaţa americanului de rând. Cow-boy-ii, eroii
preferaţi ai Americii, s-au mutat cu tot cu cai, pistoale şi şei în filmele de
televiziune. Drept consecinţă, marile studiouri nu au mai investit în
westernuri. Pur şi simplu nu mai renta. În atare situaţie, westernul de cinema
şi-a găsit refugiul într-o ţară de peste ocean, mai exact în Italia – o
strămutare puţin surprinzătoare, în măsura în care sărăcia oamenilor şi
ariditatea ţinutului din sudul Italiei aminteau de cadrul poveştilor cu piei
roşii şi pistolari neîntrecuţi. De asemenea, în sudul Italiei se afla şi
Cinecitta, faimos studio în care s-au turnat numeroase filme americane, unele
de un success incontestabil, ca Ben-Hur sau Quo Vadis, dar în care au activat
şi regizori de seama lui Fellini. Tot aici au fost produse şi westernurile
spaghetti.
Dacă ar fi să căutăm un strămoş european al
westernului spaghetti, nu
l-am găsi, aşa după cum
s-ar putea crede, în Italia, ci în Germania, şi nu greşesc, cred, numindu-l
aici pe romancierul saxon Karl May, creatorul unor personaje ca Winnetou sau
Old Shatterhand, primul scriitor european ale cărui romane western au devenit
imediat bestseller-uri. Astfel, nu-i de mirare că westernurile spaghetti au
fost precedate de o serie de filme după scrierile acestui romancier, serie care
a impus nume ca Pierre Brice sau Lex Barker, un actor, iată, american.
Regizorii de western spaghetti vor recurge deseori la acest truc, şi anume vor
include în peliculele lor, din dorinţa de autenticitate, actori americani. Din
acelaşi motiv, unii actori italieni vor opta pentru pseudonime americane, cum a
fost şi cazul lui Mario Girotti, aka Terence Hill.
Ieşind din aria literaturii, dar şi a continentului
european, dacă ar fi să numesc un regizor cu o anume influenţă asupra
westernului italian, l-aş numi pe John Huston, cu referire la o anume peliculă
a sa, The Treasure of the Sierra Madre (1948). Dar în mod sigur unul dintre
strămoşii westernului spaghetti e de găsit în Japonia - e vorba de Yojimbo (1961) a lui Akira Kurosawa,
peliculă decisivă nu numai în cariera lui Sergio Leone, dar şi în naşterea
westernului spaghetti aşa cum îl ştim noi astăzi.
Per un pugno di dollari (A Fistful of Dollars, 1964), Perqualche dollaro in piů (For a Few Dollars More, 1965) şi Il buono, il brutto, il cattivo (The Good, the Bad and the Ugly, 1966), arhicunoscutele epopei semnate de
nonşalantul Sergio Leone, au fost, fără doar şi poate, nişte deschizătoare de
drumuri, au stabilit standardele genului şi au triumfat în ciuda riscurilor nu
mici şi nu puţine asumate de regizor şi echipa sa. Probabil marele secret a
constat în iscusinţa lui Sergio Leone de a crea atmosferă, o atmosferă atât de pregnantă, încât
aceasta domină atât plotul, cât şi personajele. Cuvintele sunt aspre, puţine şi
pline de miez. Eroul cu privirea rece, tăioasă, nu pare a fi nici bun, nici
rău. Oportunist, nu ezită totuşi să facă un bine atunci când se iveşte ocazia.
Acest tip de personaj a fost ilustrat pentru prima dată în Per un pugno di dollari de tânărul pe-atunci Clint Eastwood.
I-a ieşit atât de bine, încât personajul său, the
Man with No Name, a
devenit unul emblematic, reluat în numeroase pelicule spaghetti. Lui Clint
Eastwood i-au urmat alţi americani, actori de western care iniţial au refuzat
ofertele lui Sergio Leone, şi aici mă refer la nume ca Henry Fonda, Charles
Bronson, Lee van Cleef, James Coburn, Eli Wallach.
Apogeul: Viva la revolución!
Am putea înscrie perioada de apogeu a
westernului spaghetti între anii 1966 şi 1970, o perioadă plină de pelicule
dacă nu bune, măcar interesante. Sergio Leone e şi el prezent cu antologicul C’era una volta il West (Once Upon a Time in the West, 1968). Henry Fonda şi
Charles Bronson sunt cei doi protagonişti ai peliculei tocmai menţionate, o poveste tipicamericană, spusă în
modul tipic italienesc. Din nou, personajele sunt, la început, echivoce, urmând
ca, pe parcurs, ele să acumuleze o anume consistenţă etică. Mişcările sigure,
privirile dure, peisajul arid, muzica lui Ennio Morricone creează o atmosferă
ireproşabilă, asigurând cadrul evolutiv al personajelor. C’era una volta il West este ajutat şi de o uvertură
memorabilă: un grup de trei pistolari aşteaptă într-o gară pustie; plictisiţi,
îşi găsesc câte ceva de făcut: unul, deranjat de o muscă, o prinde în ţeava
pistolului; un altul, deranjat de apa care picură de pe tavan, îşi aranjează
pălăria.
În ceea ce priveşte violenţa din
westernurile spaghetti, nu Sergio Leone este cel care deţine întâietatea, ci un
alt Sergio, Sergio Corbucci. Dar nu numai prin violenţa peliculelor sale s-a
evidenţiat acest regizor, ci şi prin unele inovaţii. În Il grande silenzio (The Great Silence, 1968), de exemplu, avem zăpadă,
multă zăpadă, o chestie oarecum atipică filmelor western. Avem şi un personaj
mut, lucru datorat actorului Jean-Louis Trintignant care a acceptat să joace in
film doar dacă nu va trebui să înveţe replici. Şi, nu în ultimul rând,
Corbucci, în acelaşi Il grande silenzio, îşi omoară protagonistul, şi nu
oricum, ci într-un mod umilitor – asta pe lângă faptul că personajul negativ,
interpretat de Klaus Kinski, ucide o mulţime de nevinovaţi şi scapă nevătămat
din toată afacerea, ba chiar şi cu câţiva dolari în plus.
În 1966, înaintea lui Il grande silenzio, Sergio Corbucci propunea o peliculă
suprinzător de simplă, cu o tramă modestă, dar care a impus un nume, Django, şi
un actor, Franco Nero. De unde şi până unde acest succes, din moment ce
personajul interpretat de Franco Nero nu se deosebea de acel the Man with No Name din filmele lui Leone? Probabil,
”vinovată” în acest caz este intuiţia lui Corbucci care l-a ajutat la crearea
unei autentice atmosfere tensionate, dar mai mult ca sigur şi carisma lui
Franco Nero a atârnat greu în balanţă. În plus, Django beneficiază şi de un
început provocator: într-un decor plin de noroi, un bărbat în negru târăşte un
sicriu. Spre deosebire de personajul echivoc propus de Leone, Django nu este
construit din lumini şi umbre. De la bun început, el salvează fata şi îi pune
la punct pe cei răi, indiferent de numărul lor -ba chiar, cu cât mai mulţi, cu
atât mai bine, căci faimosul Django nu dă înapoi nicicând.
În ciuda a ceea ce se crede îndeobşte,
probabil cea mai bună peliculă a lui Sergio Corbucci nu este Il grande silenzio, ci Il mercenario (The Mercenary, 1968), cu un subiect reluat apoi în Vamos amatar, compaňeros (Compaňeros, 1970). În primul rând, personajul
Serghei Kowalski, destul de reuşit în interpretarea aceluiaşi Franco Nero, se
abate de la normele lui Corbucci, fiind un oportunist sadea care, asemenea
predecesorului său, spilcuitul Gringo din El
chuncho, quien sabe?(A
Bullet for the General, r.
Damiano Damiani, 1966), nu
înţelege defel - sau, mai bine spus, nu poate accepta – devierile idealiste ale
conducătorului trupei de revoluţionari care alege să rămână într-un sat uitat
de lume pentru a-i apăra pe săraci de trupele guvernamentale. În al doilea
rând, avem, iată, tenta vădit socială a peliculei. Il mercenario, deşi nu este pelicula care a iniţiat
sub-curentul politico-social în westernul spaghetti, această onoare revenindu-i
probabil filmului semnat de Damiano Damiani El chuncho, quien sabe? – întâietate contestabilă totuşi,
căci în acelaşi an, 1966, era lansat şi La
resa dei conti (The Big
Gundown) al lui Sergio Sollima -,
ea reuşeşte să impună cu brio socialul ca tematică.
Această tendinţă, nici
mai mult nici mai puţin, constituia o replică la ceea ce se întâmpla la
sfârşitul anilor ̕60 ai secolului trecut în Europa şi nu numai. Studenţii şi
muncitorii francezi, aproape iremediabil vrăjiţi de mirajul socialist/
comunist, iniţiază ample mişcări de stradă. În Iugoslavia şi Polonia, în plin
regim comunist, studenţii protestează reclamând dreptul la liberă exprimare. În
1968, la Tlatelolco, Mexic, sute de studenţi şi muncitori, care protestau
împotriva suprimării economiei libere, au fost ucişi de mercenari aflaţi în
slujba guvernul mexican. Ei bine, asta se întâmplă şi în westernul spaghetti.
Avem un Mexic plin de nisip şi sărăcie, unde ţăranii sunt asupriţi de bogătaşi cruzi.
Dacă există o tentativă de răscoală, ea este imediat suprimată prin
violenţă. În Ilmercenario avem descrisă o asemenea situaţie.
Serghei Kowalski, un personaj cu apucături capitaliste - cu alte cuvinte, un
oportunist -, priceput într-ale strategiei militare, îşi vinde serviciile celor
care oferă mai mult. În cele din urmă, se aliază cu o trupă de răsculaţi
mexicani care îl plătesc să conducă o revoluţie în Mexic. Meritul peliculei nu
este unul mic, având în vedere că depăşeşte cadrul strict părtinitor prin care
ar condamna avarismul capitalist, dorinţa de îmbogăţire prin exploatarea celor
săraci etc. Este surprins, de asemenea, şi spiritual ezitant al mişcării
revoluţionare care devine, după cum era şi de aşteptat, de o cruditate absurdă,
nejustificată. Din aceeaşi categorie socio-politică a westernului spaghetti mai
fac parte, de exemplu, şi Compaňeros, peliculă aparţinând aceluiaşi
Sergio Corbucci, şi Giů la
testa (A Fistful of
Dyanmite, 1971), o bijuterie “revoluţionară” marca
Sergio Leone. Această tendinţă se va domoli după 1971-72, moment în care
westernul spaghetti intră într-o fatală perioadă de declin.
Declinul: Durul
şi bufonul
Începând cu anii 70, westernul spaghetti
devine aproape de nerecunoscut. Violenţa caută noi modalităţi de exprimare
vizuală, de cele mai multe ori nereuşite. Umorul ia forma unor parodii ieftine
– mai mult, westernul spaghetti cade în capcana autoparodierii.
Pelicula Il mio nome e Nessuno(My Name is
Nobody, 1973), aparţinând lui
Tonino Valerii şi bazată pe o idee de Sergio Leone, este probabil cea mai
sugestivă din acest punct de vedere. Cei doi protagonişti, Henry Fonda şi
Terence Hill, ilustrează două vârste ale genului western, dar şi două categorii
aparte ale aceluiaşi gen. Duelul final dintre cei doi ar simboliza, la o adică,
duelul dintre generaţii diferite, dar şi duelul, după cum am precizat, dintre
două specii diferite de western, cel american şi cel european. Deranjantă, ca
în mai toate peliculele de după 1970 cu Terence Hill, secondat deseori de Bud
Spencer, este acea bufonerie infantilă care nu a contribuit cu nimic la
prestigiul westernului spaghetti, dimpotrivă. Dincolo de acest aspect, Il mio nome e Nessuno, în mare parte şi datorită
prezenţei lui Henry Fonda, ocupă o poziţie cât de cât onorabilă în canonul
acestui sub-gen de western.
După anul de graţie 1973, westernul italian
nu a mai propus nimic nou, nimic incitant. A mai agonizat câţiva ani, după care
a urmat inevitabilul deces. Influenţele sale au fost vizibile nu atât în
cinematografia europeană, cât în cea americană.
În Europa, după anii 70, au mai fost turnate câteva westernuri, rămase
însă în anonimat. La noi, ca să pomenesc, dacă s-a ivit ocazia, şi de România,
avem, respectând cu stricteţe reţeta westernului spaghetti din perioada sa de
agonie, peliculele lui Dan Piţa,Profetul, aurul şi ardelenii (1979) şiPruncul, petrolul şi ardelenii (1982). Neîndoios, cinematografia
americană a fost cea care a profitat cel mai mult de pe urma westernului
spaghetti în primul rând prin elementele importate de Clint Eastwood în filmele
sale, elemente regăsibile chiar şi în pelicula sa din 1992 Unforgiven, la aproape două decenii, iată, de
la dispariţia acestui gen în Italia. Amprenta westernului spaghetti este
vizibilă şi la regizori ceva mai tineri, ca Guy Ritchie sau Quentin Tarantino.
Există chiar şi un Django japonez, SukiyakiWestern
Django (2007). Filmele
kung-fu chinezeşti au la bază, de asemenea, tiparul peliculelor spaghetti.
Interesante sunt şi influenţele westernului italian în alte genuri filmice, precum
cel horror – de exemplu, peliculele din seriile Underwolrd şi Resident Evil sunt notabile poate tocmai
datorită acestor influenţe.
Despre Sergio Leone s-a scris şi s-a vorbit
îndestulător. Despre westernul spaghetti, în schimb, nici nu s-au scris şi nici
nu s-a vorbit prea mult. Dintre volume dedicate acestui sub-gen, aş numi doar
două: pe cel al lui Christopher Frayling, Spaghetti Westerns: Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone (I. B. Tauris, London; New York,
1998), şi pe cel al lui Howard Huges, Spaghetti
Westerns (Kamera Books UK, 2010).
Întrebarea ar fi de ce, în ciuda succesului
şi a influenţei sale atât de vizibile chiar şi în prezent, nu se prea discută
despre westernul spaghetti. Pe de o parte, în cazul americanilor, de acuzat ar
fi mândria: pur şi simplu nu vor să accepte că un gen specific cinematografiei
americane a fost exploatat cu succes de o ţară europeană.
Pe de altă parte, în cazul italienilor, avem snobismul: cum să discuţi despre
westernul spaghetti când în aceeaşi perioadă cinematografia italiană înflorea
prin regizori ca Fellini, Antonioni sau Passolini?
Într-o oarecare
măsură, impertinentul Tarantino a făcut dreptate westernului spaghetti,
importându-l în chiar patria lui John Wayne. Dacă strădania va avea sau nu succes,
rămâne de văzut. Până atunci, pare-se că personajul interpretat de Jamie Foxx
deja s-a impus, în curat stil spaghetti, prin scena în care, în chiar faţa
primului Django (durul şarmant Franco Nero), îşi rosteşte cu emfază numele: Django. The D is silent. Semn bun, aş zice.
0 Comentarii