Săptămîna trecută a plecat dintre noi un
om şi un scriitor deosebit: Radu Niciporuc. Inginer de nave, a navigat pe mai
toate mările şi oceanele lumii, a văzut locuri extraordinare, la care mulţi
dintre noi doar visăm, a cunoscut oameni de diverse naţionalităţi şi religii,
cu obiceiuri şi feluri de a fi dintre cele mai diferite. O parte din materialul
adunat, în timp, pe diverse carneţele şi foi a prins contur, mai tîrziu, în
povestirile din volumul Pascal desenează corăbii (Cartea Românească, 2016). A debutat în
proză tîrziu, la 66 de ani, dar savoarea povestaşului, exotismul, fineţea
stilistică, amintind de cea a lui Alexandru Vlad sau, mergînd mai înapoi în
timp, de cea a lui Joseph Conrad, un alt scriitor-marinar, l-au impus pe Radu
Niciporuc în lumea literară românească. În aprilie 2017, a fost răsplătit cu
Premiul pentru debut al revistei Observator cultural pentru volumul din 2016,
Pascal desenează
corăbii. Acolo, la Gala Premiilor Observator cultural, l-am văzut ultima dată pe Radu
Niciporuc. Semnele bolii erau evidente. Speram, însă, că va rezista, că va
înfrînge boala. Radu a fost, totuşi, un marinar, un om trecut prin capriciile
mărilor şi oceanelor lumii. Nu putea ceda, credeam eu, mai ales că lucra la
primul său roman.
A fost un colaborator
constant, încă de la primul număr, al revistei online Literomania, revistă coordonată de mine şi de Adina
Diniţoiu, unde scria săptămînal la rubrica sa Jurnal la babord. Timp de mai
bine de şase luni ne-a trimis, conştiincios, texte în care cel pe care îl
numisem cu drag „al nostru Ulise“ îşi povestea aventurile marinăreşti şi
literare. Aşa am aflat cum a descoperit cartea de convorbiri ale lui Julio
Cortázar cu Omar Prego Gadea – La fascinación de las palabras –, pe care a
tradus-o pentru Editura Fabulator, editură înfiinţată de el împreună cu
Alexandru Vlad, aşa am aflat cum a obţinut drepturile pentru acest volum, aşa
am aflat că există o delicatesă culinară ce are în compoziţie bucăţele din cuib
de rîndunică albă etc. A fost una dintre cele mai interesante rubrici ale
Literomaniei. Reflexul de a aştepta textele pentru Jurnal la babord nu a
dispărut încă, iar senzaţia că nu a fost spus totul, că nu a fost povestit
totul a devenit, pentru mine, pe cît de certă, pe atît de apăsătoare.
Continuarea textului aici, în Observator cultural, nr. 881
0 Comentarii