…nu
te oprești din scris pentru că nu ai timp să scrii, ci mai degrabă
îți
ocupi timpul cu prostii pentru că nu mai poți scrie.
Mircea
Cărtărescu, Zen (Jurnal 2004-2010)
Pentru nu se ştie cât timp, cartea
pare a se mai bucura de o oarecare autoritate, motiv pentru care, crede Alberto
Manguel în The
Library at Night,
„Volume groase de memorii încă sunt scrise de aceia care vor să pară
puternici…”. Oare asta să-şi dorească și Mircea Cărtărescu prin consistentele
sale consemnări diaristice, mai precis prin publicarea lor? Confirmarea unui
anume prestigiu? Un lucru este cert, atestat fiind de rândurile din ultimul său
volum memorialistic, Zen (Jurnal
2004-2010): mărturisitorului îi e teamă că nu mai are nimic de spus ca
scriitor – în orice caz, nimic care să conteze. Publicarea unui jurnal consistent
ar contribui, pare-se, la confirmarea și menținerea unui prestigiu în fapt
necontestat de nimeni la modul serios, dar care nu a mai fost ratificat de ceva
vreme printr-un act creator valid (dar cine este cel care-l validează:
scriitorul, cititorul, criticul literar?). Așadar, în atare situație, poți
alege, așa cum a făcut-o și Cărtărescu, calea cea mai simplă, dar și cea mai
sinceră: scrii despre neputința de a
scrie. De unde această secătuire, însă, a potenţialului creator? Răspunsul,
dat de chiar împricinat, e simplu: „M-am lăsat încălecat de viaţă. Care delicat
şi perseverent, cu o apăsare niciodată violentă, mi-a rupt în bucăţi şira
spinării”. De altfel, Mircea Cărtărescu a devenit o marcă, lucru resimţit de
acesta cu asupra de măsură: „Apar la numeroase televiziuni, simbol vid şi
multiplicat la nesfârşit precum cutiile de supă Campbell… Ce mai simt cu
adevărat? Ce-aş vrea cu adevărat să fac din viaţa mea? Nu mai sunt în stare să
mi-o spun, deşi o ştiu prea bine”. Personajul principal al acestui jurnal numit
Zen este cel de al treilea volum al
seriei Orbitor, Aripa dreaptă. Miza,
ambiţia lui Cărtărescu, în condiţiile enumerate mai sus, este aceea de a mai
scrie o carte viabilă, una singură - o luptă aprigă cu propria-i slăbiciune sau, mai bine spus, cu propria-i putere nemaiaflată acum la zenit, ca-n vremurile bune de altădată. Când ceva mai optimist, când de un
pesimism feroce, Mircea Cărtărescu încearcă să-şi ducă la bun sfârşit planul,
fără a beneficia de vreun pivot statornic. Totul pare a se clătina în jurul
său, afectat de o instabilitate incurabilă, ceea ce duce, uneori, în
cazul personajului nostru, la penibile puseuri de panică. Martor al acestei
zbateri este Zen, ale cărui pagini
sunt pline de eşecuri, de depresii, de halucinaţii. Avem textul unei ratări,
text care se propune, în mod paradoxal, ca unul viabil literar, neratat.
Frazele sunt aproape perfect construite, aproape niciodată scăpate de sub control, meditaţiile
sunt atrăgătoare prin „preaplinul” lor tâlc, un tâlc care, deseori, este parcă
rupt dintr-un text de Coelho, ceea ce, culmea!, nu deranjează (iată care este
şi apoftegma mea preferată: „Realitatea nu este datul cel mai simplu, ci
constructul cel mai complex al minţii”). Dar asta nu înseamnă că multe rânduri nu
sunt destul de vii, de convingătoare, mai ales cele din care transpare
neputinţa (de-a mai scrie, de-a mai trăi etc.). Într-un final, Orbitor.
Aripa dreaptă își revendică ultima frază, ceea ce ar coincide cu o mare despovărare.
Eronat! Terminarea Aripii drepte nu
aduce cu sine şi izbăvirea. Dimpotrivă, rămâne un gol care se cere umplut cu un
alt text, neliniştile se cer potolite cu o altă poveste. Până atunci rămân doar
nemulţumirile mai mult sau mai puţin simple, legate de cotidian, şi frustrările
unui om dintr-o generaţie cu alte deprinderi culturale (inevitabil superioare
celor de-acum!): „Când citeam o carte, primul nostru gând era s-o situăm undeva
în edificiul neterminat şi totuşi mereu complet al literaturii. Când cei de azi
citesc o carte, se uită la ea ca la o cărămidă izolată, sub care şi peste care
nu este nimic. O privesc perplecşi un sfert de oră şi apoi ridică, aproape
aleatoriu, degetul mare sau îl lasă în jos. S-a dat verdictul”. O explicaţie
poate prea facilă, prea generală, ca să explice eşecul la public al ultimelor
două volume din Orbitor. Sau: „Nu mai
e nevoie de scriitori «cu operă», cu un proiect artistic, ci doar de cărţi
mişto, pe care le uiţi citind alte cărţi mişto”. Din nou, frustrarea ia chipul
unor maxime prea generale (deşi, recunosc, nu lipsite de o oarecare justețe!). Lucrurile,
însă, ar fi prea simple dacă totul s-ar rezuma numai la atât, dacă nu ar mai fi
vorba despre încă un ceva. Mircea
Cărtărescu, pare-se, se află în căutarea unui adevăr, al unui adevăr numai al
său. Însă, aflarea acestui adevăr nu garantează şi capacitatea posesorului de a-l exprima pe de-a-ntregul, de-aici tragismul
stării experimentate şi de Cărtărescu: „E vechea poveste: de când a devenit un
tolstoian, contele nu a mai fost Tolstoi. El a fost Tolstoi pe când scria
romane. Dar când a simţit adevărul (ceea ce credea el că este adevărul)
încolţit în el, n-a mai scris, sau a scris incomparabil mai prost, fiindcă
scrisul se sparge ca o pungă de hârtie dacă pui ceva prea greu în el. În acest
punct mă aflu şi eu… Nu mai vreau să fiu iubit, nici să spun lucruri care să li
se pară multor oameni adevărate. Vreau să mă întorc la mine însumi, chiar dacă
mă voi găsi sălbăticit şi mut”. Inevitabil, viziunea asupra viitorului este una
întunecată, prezentul fiind bântuit de semne apocaliptice, printre care și crepusculul
cărții pe suport de hârtie: „Civilizaţia cărţii apune, a apus. Şi noi, vechii
protagonişti, o dată cu ea. E unul dintre semnele cele mai teribile ale
schimbării vremurilor, poate ale sfârşitului lor, alături de cutremurele tot
mai dese şi de împietrirea inimilor.” Voi încheia în această notă pesimistă,
tocmai pentru că ultimul jurnal cărtărescian, despre care a fost vorba în
rândurile de mai sus, este unul sumbru, care nu prea lasă loc speranţei, un jurnal vădit ipohondru.
Sugestie
de servire: A se viziona
Melancholia lui Lars von Trier într-una dintre pauzele de lectură ale Zen-ului
cărtărescian.
Mircea
Cărtărescu, Zen: jurnal 2004-2010, Bucureşti:
Humanitas, 2011, 632 p.
Despre Zen: jurnal 2004-2010:
5 Comentarii
Au fost doua articole despre Zen si in Dilema veche.
RăspundețiȘtergereMelodia care insoteste recenzia Dvs. e minunata!
Ofer linkurile (recenziile sunt semnate de Marius Chivu):
RăspundețiȘtergerehttp://www.dilemaveche.ro/sectiune/carte/articol/partea-intunecata-orbitorului
http://www.dilemaveche.ro/sectiune/carte/articol/imaginea-lui-cartarescu-ii
va multumesc pentru linkuri! le voi posta alaturi de celelalte. ma bucur ca v-a placut melodia (cred ca va referiti la cea a lui axel rudi pell).
RăspundețiȘtergereMa refer la melodia care insotzeste recenzia Dvs. la Zen. Nu stiu cine e. Vai...
RăspundețiȘtergerele tot invart, le tot sucesc, mai ales in momentele mele de plictiseala (de spleen), de nu mai stiu de ele. oricum, repet, imi pare bine ca v-a placut melodia.
RăspundețiȘtergere