În
2012 s-au împlinit deja cinci ani de la dispariţia prematură a prozatorului şi
teoreticianului literar Gheorghe Crăciun. În iulie 2012, la Braşov, colegii de
catedră ai lui Gheorghe Crăciun de la Facultatea de Litere a Universităţii
„Transilvania“ au organizat, la cinci ani distanţă de prima ediţie, cea de a
doua ediţie a Conferinţei Naţionale Gheorghe Crăciun – viaţa şi opera.
Participanţii nu au fost puţini. Numai gazda, adică Facultatea de Litere din
Braşov, a fost reprezentată de aproximativ 15 persoane – profesori, doctoranzi,
studenţi: Alexandru Muşina, Andrei Bodiu, Adrian Lăcătuş, Virgil Podoabă,
Ruxandra Ivăncescu, Georgeta Moarcăs, Rodica Ilie, Romulus Bucur, Naomi Ionică,
Ioana-Paula Armăsar, Dan-George Botezatu, Alexandra Ungureanu-Atănăsoaie,
Ramona Hărşan, Ovidiu Brînză.
Din
partea altor centre universitare au participat: Carmen Muşat (Universitatea din
Bucureşti), Adina Diniţoiu (Universitatea din Bucureşti), Liliana Truţă
(Universitatea Creştină „Partium“ Oradea), Laura Cornea (Universitatea
Tehnică din Cluj), Florica Teodoriuc (Universitatea „Ştefan cel Mare“,
Suceava), Elena-Cristina Ştefîrcă (Universitatea „Ştefan cel Mare“, Suceava), Caius
Dobrescu (Universitatea din Bucureşti), Mircea A. Diaconu (Universitatea
„Ştefan cel Mare“, Suceava), Iulian Boldea (Universitatea „Petru Maior“, Tîrgu
Mureş), Paul Cernat (Universitatea din Bucureşti), Cezar Gheorghe
(Universitatea din Bucureşti). În urma conferinţei, a rezultat un volum cu
textele participanţilor, Trupul şi litera. Explorări critice în biografia şi
opera lui Gheorghe Crăciun (coordonatori: Andrei Bodiu şi Georgeta Moarcăs,
Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2012). Este vorba despre un op
dens, consistent, cu texte de calitate, în care opera literară şi teoretică a
lui Gheorghe Crăciun beneficiază de diverse unghiuri de abordare mai mult sau
mai puţin surprinzătoare.
Plasat
printre textele de început ale volumului, eseul lui Caius Dobrescu, deşi poate
prea puţin interconectat cu opera lui Gheorghe Crăciun, se distinge prin ideea
oarecum insolită pe care o propune, şi anume: între criticii generaţiei ’60 şi
generaţia de scriitori afirmată în anii ’80 ai secolului trecut, există o
legătură evidentă: „plăcerea de a gîndi“. După un scurt istoric al apariţiei
fenomenului numit în prezent „critică literară“, cu origini în conversaţia de
salon, autorul ne lămureşte ce-i cu această „plăcere de a gîndi“: criticii
anilor ’60 ai secolului trecut, spre deosebire de scriitorii aceleiaşi
perioade, au avut o viziune cosmopolită asupra lumii şi a sinelui, au dovedit
nu de puţine ori, în textele lor, luciditate şi scepticism, două caracteristici
indispensabile „plăcerii de a gîndi“, regăsibile, peste ani, cu asupra de
măsură şi la scriitorii optzecişti, aşadar şi la Gheorghe Crăciun, unde trupul
este cel care participă la această „plăcere de a gîndi“.
În
eseul său, care deschide prima parte a volumului, Alexandru Muşina invocă şase
concepte-cheie pentru textele lui Gheorghe Crăciun: sintaxa (care face referire
la o sintaxă a realităţii, una, prin urmare, transgramaticală), fotografia (ca
decupaj din realitate, semantica fotografiei de artă – care nu-i era străină
nici lui Mircea Nedelciu – stînd la baza prozei din Acte originale, copii
legalizate), rescrierea (resemantizarea) şi corpul (Dafnis şi Chloe
de Longos fiind rescris, resemantizat, în proza Epură pentru Longos,
unde Gheorghe Crăciun „explorează «ultima frontieră» a postmodernităţii:
corpul, cu anatomia, fiziologia, stările şi senzaţiile lui“), autorul şi singurătatea
(tema principală din Pupa russa). Remarca de final a lui Alexandru
Muşina merită şi ea reţinută: „Aventura scripturală a lui Gheoghe Crăciun
începe cu căutarea unei noi sintaxe – a realităţii şi a «refacerii» ei în text
– şi se sfîrşeşte cu explorarea şi ficţionalizarea singurătăţii ontologice a
omului postmodern“.
Tot
în prima parte a volumului – acesta fiind împărţit în două mari capitole
tematice: „I. Gheorghe Crăciun, prozator şi autor de jurnal“ şi „II. Gheorghe
Crăciun teoretician, eseist şi critic literar“ –, în eseul Gheorghe Crăciun
şi versantul negativ, saphico-bataillean, al erosului, Virgil Podoabă
propune o viziune fenomenologică asupra unui singur text semnat de Crăciun,
prozopoemul, după cum îl numeşte Virgil Podoabă, Epură pentru Longos.
Solid argumentat, eseul afirmă legătura dintre prozopoemul tocmai menţionat al
lui Crăciun şi erotica lui Sapho, un tip de erotism reluat apoi, la începutul
secolului al XX-lea, sub o formă teoretică, de Georges Bataille. Erotica lui
Sapho, ne informează Virgil Podoabă, surprinde „atît momentul de exuberanţă
senzorial-vitală, cît şi pe cel de negativitate mortală din fenomenul erotic“,
un erotism prezent şi în Epură pentru Longos, unde Crăciun introduce
clipa mortală, safică, „în însuşi miezul dragostei dintre personaje“,
resemantizînd astfel, ca să folosim unul dintre termenii-cheie propuşi de
Alexandru Muşina, proza lui Longos.
Prozator
experimental, Gheorghe Crăciun mizează pe un anumit tip de realism care are în
centru trupul cu anatomia şi senzaţiile sale, un trup al cărui erotism
pendulează, safic, după cum s-a văzut, între senzualitate şi moarte, un trup
care caută disperat exprimarea prin cuvînt, exteriorizarea şi, în consecinţă,
epuizarea textuală – consecinţa credinţei în valoarea mîntuitoare a scrisului.
Acest aspect a fost foarte bine surprins de Liliana Truţă în eseul său despre
ceea ce ea a numit androginie textuală la Gheorghe Crăciun, autor care „adaugă
laolaltă principiul masculin şi feminin, corpul şi gîndirea, lumea şi
textualitatea“. În Pupa russa, remarcă eseista, intimizarea
autor-personaj – în măsura în care autorul încearcă să intre în carnea
personajului său, Leontina Guran – vizează „realizarea, prin spaţiul
literaturii, a unei androginii textuale“, proiect în mare parte eşuat, motiv
pentru care, în final, autorul îşi ucide personajul. Mai exact spus,
misteriosul criminal al Leontinei Guran este însuşi Gheorghe Crăciun. Despre
relaţia trup-text este vorba şi în eseul Adinei Diniţoiu, autoare a unui foarte
bun volum despre opera unui alt prozator optzecist, bun prieten cu Gheorghe
Crăciun, Mircea Nedelciu. Neputinţa cuvintelor în faţa bolii, a morţii, a
trupului decrepit, bolnav, este sesizabilă, crede Adina Diniţoiu, la ambii
prozatori: „Această dublă pulsiune – de revoltă împotriva limbajului şi a
limitelor lui în faţa îmbătrînirii, a bolii, a accidentelor corpului, dar şi de
asumare a lui – se întîlneşte şi la Crăciun, ca şi la Mircea Nedelciu“. Dacă
Adina Diniţoiu a adus în prim-plan neputinţa, atît la Nedelciu, cît şi la
Crăciun, de a lupta împotriva bolii prin cuvînt, prin text, Ramona Hărşan
confirmă, la rîndu-i, legătura dintre cei doi prozatori optzecişti, cu referire
la volumul lui Gheorghe Crăciun Doi într-o carte (fără a-l mai socoti pe autorul
ei): fragmente cu Radu Petrescu şi
Mircea Nedelciu, volum în care Crăciun „a trasat, prin articolele sale
critice, cele mai importante direcţii de interpretare ale operei nedelciene“.
Partea
a doua a cărţii, aşa cum am spus, este dedicată operei teoretice a lui Gheorghe
Crăciun. Eseurile sînt, şi aici – nu pot să nu remarc –, bune şi foarte bune.
Iulian Boldea, la început de capitol, ceva mai conformist, face o trecere în
revistă a volumelor de teorie literară ale lui Gheorghe Crăciun (Cu garda deschisă,
1997, Introducere în teoria literaturii, 1997, În căutarea referinţei,
1998, Aisbergul poeziei moderne, 2002 etc.), remarcînd, pe bună
dreptate, că întreaga generaţie ’80 a dovedit o reală aptitudine pentru teoria
literară, preocupările teoretice ale acestora stînd, nu de puţine ori, la baza
propriilor proze şi poeme. Paul Cernat nu se sfieşte, tot în această a doua
parte a volumului, să facă o inedită legătură între textele lui Gheorghe
Crăciun şi cele ale lui Cioran – o afinitate evidentă în Trupul ştie mai
mult. Fals jurnal la Pupa russa. 1993-2000, unde abundă citatele din
Cioran. Da, se poate afirma că există o legatură între aceşti doi autori,
altfel total opuşi, Cioran fiind, la rîndu-i, tot un prizonier al
corporalităţii. Tot pe terenul filozofiei mută şi Cezar Gheorghe problematica
trupului din textele lui Crăciun şi îl înscrie pe prozatorul optzecist într-o
tradiţie filozofică europeană a trupului, unde îi avem, de exemplu, pe Bergson,
pe Maurice Merleau-Ponty sau pe Deleuze şi Guattari.
În
ultimul eseu al volumului, Carmen Muşat face referire la arhiva Crăciun, care a
luat naştere, în mare parte, prin procesul de arhivare din 2006 întreprins de
Gheorghe Crăciun însuşi. Internat în 2002, în comă, la spitalul Fundeni, pradă
unei agresive hepatite C, prozatorul braşovean va mai primi în 2006 o lovitură
de graţie, un diagnostic fatal, ceea ce îl va determina să nu mai amîne o
eventuală arhivare a scrierilor sale. Arhiva Crăciun, crede Carmen Muşat, prin
modul în care sînt organizate şi reorganizate textele, dă seama de o febrilă
căutare de sine, iar o cercetare amănunţită a acesteia, mai ales în cazul unui
studiu dedicat prozatorului braşovean, se impune de la sine: „Cu atît mai
imperativă este explorarea arhivei, cu cît ea este produsul conştient al
voinţei auctoriale. Sînt tentată să spun că în cazul lui Gheorghe Crăciun
arhiva este o operă în sine, complicată şi vastă, care nu conţine doar
manuscrisele şi variantele cărţilor deja apărute, ci şi un număr foarte mare de
volume pregătite pentru tipar, atent proiectate şi construite“. Dintre aceste
volume, două au şi văzut lumina tiparului în intervalul 2011-2013, şi anume: Viciile
lumii postmoderne (Tracus Arte, Bucureşti, 2011) şi romanul Femei
albastre (Polirom, Iaşi, 2013).
Antologia
Trupul şi litera poate fi considerată, fără greş, un foarte bun
indicator al modului în care opera lui Gheorghe Crăciun, atît cea teoretică,
cît şi proza, este percepută în acest moment, cel puţin de către criticii şi
teoreticienii literari, după mai bine de cinci ani de la dispariţia fizică a
acestui scriitor. Unele dintre eseurile prezentate în cadrul conferinţei de la
Braşov sînt fragmente ale unor teze de doctorat, lucrări care vor lua, nu peste
mult timp, aspectul unor tomuri serioase despre opera prozatorului optzecist
braşovean. Pînă atunci, Trupul şi litera reprezintă, fără doar şi poate,
singurul volum bine documentat, cu perspective dacă nu insolite, cel puţin
îndrăzneţe, despre viaţa şi cărţile lui Gheorghe Crăciun.
Coordonatori: Andrei Bodiu şi Georgeta Moarcăs
Trupul şi litera. Explorări critice în biografia şi opera lui Gheorghe Crăciun
Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2012, 298 p.
Apărut în Observator cultural nr. 673/ 17.05.2013
0 Comentarii