I.P.
Culianu repetă neobosit, de câte ori are ocazia, în volumele sale,
că magia este tranzitivă, asta pentru că emoțiile pe care le
generează sunt tranzitive. Emoțiile, trebuie spus, sunt generate cu
ajutorul fantasmelor, iar magia este acea operație care lucrează
cu fantasme, acționând exclusiv pe teritoriul specific acestora,
imaginația. Cu alte cuvinte, magicianul, cu ajutorul fantasmelor,
poate acționa asupra altor indivizi sau asupra lumii fizice. Magicianul este, iată, un operator puternic, capabil să genereze în mod voluntar
fantasme pe care le dirijează după voie. Dacă nu ar fi bine controlate, fantasmele, capricioase, ar invada conștientul,
producând ceea ce numim în termeni medicali schizofrenie:
”Operatorul schizofrenic este acela pe care fantasmagoria
interioară sfârșește prin a-l domina, impunându-i-se ca o
prezență străină.” (I.P. Culianu, Eros
și magie în Renaștere. 1484)
Dar
cine sunt acești magicieni, acești operatori cu fantasme? Ian M.
Lewis enumeră, în
Ecstatic Religion,
3 clase de operatori: 1. ”participantul la cultele extatice”
(oficianții dionisiaci, de exemplu), aceștia fiind involuntar
posedați de spirite; 2. șamanul, cel care, după ce a fost stăpânit
de spirite, devine, la rându-i, stăpânul lor; 3. vrăjitorul, cel
care, stăpânind spiritele după voia sa, le asmute apoi împotriva
subiectului pasiv, care va fi posedat de ele. I.P. Culianu dezaprobă
definiția lui Ian M. Lewis dată vrăjitorului, considerând că, în
istoria occidentală, relația dintre spirite și vrăjitori a fost
una problematică, spiritele jucând numeroase feste vrăjitorilor
nepricepuți și chiar celor iscusiți. Astfel, Culianu propune
propria-i clasificare, ceva mai simplificată: ”În concluzie, nu
există decât două feluri de operatori cu fantasme: cei care au
fost invadați de producția inconștientă și doar cu mare greutate
au reușit să pună ordine în ea; și aceia a căror activitate a
fost în întregime conștientă, constând în inventarea unor
fantasme mnemotehnice cărora le-au împrumutat o existență
autonomă.” Despre arta creării sau a invocării fantasmelor,
poate cu o altă ocazie.
I.
P. Culianu, Eros și
magie în Renaștere. 1484
0 Comentarii