”O
proză bine construită nu poate fi neangajată.”
(Mircea
Nedelciu)
Despre
poezia generației 80 s-a scris și se mai scrie încă destul de
mult, lirica optzecistă constituind, pare-se, un material destul de
ofertant pentru critica literară românească. Mai mult, acest
fenomen a beneficiat recent de niște perfuzii revigoratoare, și
aici mă refer la reeditările antologiilor de poezie optzecistă
Aer cu diamante
(Humanitas,
2010) și Cinci
(Tracus
Arte, 2011). Din păcate, proza generației 80 nu a fost prea
răsfățată de mai noii critici și istorici literari, ea intrând,
inevitabil, într-un con de umbră. Ce e drept, avem o singură
antologie de proză optzecistă, Desant
83, coordonată
de Ovid
S.Crohmălniceanu
și reeditată în 2000, fără prea mare ecou, la Paralela 45. În
plus, mulți dintre prozatorii prezenți în antologia lui
Crohmălniceanu din 83 nu mai sunt, din păcate, printre noi, moartea
aducând cu sine, iată, și ieșirea din grațiile editorilor.
Pare-se că singurul prozator optzecist cu o oarecare notorietate
postumă – de altfel, meritată din plin- ar fi Gheorghe Crăciun,
în rest, alți prozatori, ca Mircea Nedelciu, Ioan Lăcustă,
Constantin Stan, ocupă deocamdată un loc marginal în peisajul
literar actual. Dintre prozatorii tocmai enumerați, cel mai
meritoriu este, fără îndoială, Mircea Nedelciu, motiv pentru care
a și fost remarcat de unul dintre criticii tineri, e vorba de Adina
Dinițoiu, care i-a dedicat o vastă monografie.
Proza
lui Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în fața politicului și a
morții (Tracus
Arte, 2011), studiul
semnat de Adina Dinițoiu, se detașează net de alte volume de
istorie și critică literară publicate în ultimii ani printr-o
însușire esențială: dacă mai toate aceste opuri cu iz academic
propun teme deja epuizate și, în consecință, nu aduc nimic nou,
lucrarea despre proza lui Mircea Nedelciu, în schimb, epuizează, ea
singură, o temă până acum puțin frecventată, produsul final
surprinzând prin dimensiuni, dar și prin calitate. Vastul text al
Adinei Dinițoiu poate fi considerat, în termeni de teorie literară,
un metatext care scanează minuțios, riguros, adâncimile textuale
nedelciene. Obiectivele acestui demers metatextual țin, lucru
evident încă din primul capitol, atât de istoria literară, cât
și de teoria literaturii, și au fost foarte bine formulate încă
de prin anii 70 ai secolului trecut de Murray Krieger în al său
volum Teoria
criticii: este
vorba despre ceea ce”trebuie
să
se fi petrecut în cursul actului creator între poet – în cazul
nostru, prozator – și experiența sa precedentă din domeniile
vieții și literaturii” (v. M. Krieger, Teoria
criticii.
Univers, București, 1982). Adică, poetul/prozatorul, scriindu-și
textul, ”aduce cu sine tot ce a fost și este el însuși, suma
experiențelor sale și a conștiinței trăirilor acestora”, și
aici vorbim despre ”contextele” poetului/prozatorului
(preexistând fiecărei proze). Aceste ”contexte”, vom vedea,
sunt surprinse cu acuitate, Adina Dinițoiu plasând astfel scriitura
nedelciană într-un cadru (istoric, literar) cât se poate de exact.
Apoi, prozatorul ”mai aduce cu sine în actul de creație și țelul
fundamental al eforturilor sale: ceea ce «intenționează»să
scrie, ceea ce «vrea sa spună», fie că este vag formulat, fie că
reprezintă doar impulsul vag, nedefinit, de a scrie.” (ibid.)
Aceste elemente de influență și intenționalitate nu reprezintă
totul, scriitorul fiind nevoit să mai înfrunte încă un obstacol
redutabil: limba, în speță limbajul - ”Cum va putea el să-și
aproprieze limba, care este proprietatea comună a noastră, a
tuturor?” se întreabă M. Krieger, care, în analiza sa, vizează
și acest element pe cât de vital procesului creator, pe atât de
instabil.
În
cazul studiului semnat de Adina Dinițoiu, încă din titlu ne sunt
semnalate ”contextele” operei lui Mircea Nedelciu: avem, astfel,
un context socio-politic, comun generației optzeciste, generație
din care face parte și Nedelciu, și un context biografic, intim,
marcat de boală, din care s-au țesut ultimele texte nedelciene.
Acestea ”contexte” stau sub semnul literaturii, sunt
interpretate, reformulate, prin literatură, prin poveste, prin
limbaj. Într-un regim politic coercitiv, apăsător, terifiant,
absurd, e vorba de regimul comunist, scriitorii generației
optzeciste au rupt legăturile cu tradiția literară a predecesorilor
șaizeciști, adoptând, într-un gest de frondă, modele literare
occidentale, ca textualismul francez sau literatura americană, în
ultimul caz preferați fiind romancieri ca Salinger, Pynchon sau
beatnicii. Prin adoptarea acestor modele, prin imitarea lor,
optzeciștii au sperat, și chiar au reușit într-o oarecare măsură,
să se sustragă codurilor și valorilor puterii comuniste. În cazul
lui Mircea Nedelciu, avem adeziunea la textualismul francez, care, în
contextul socio-politic românesc, capătă o formă și o
intenționalitate aparte, diferite de cele ale textualismului
francez, după cum ne atenționează Adina Dinițoiu în cel de al
doilea capitol al lucrării sale: ”...«textualismul» optzecist,
proza scurtă desantistă ș.cl. primesc un sens anume în raport cu
acest context social;
teoretic vorbind, «textualismul» optzeciștilor este telquelismul
francez trecut printr-un unghi de refracție specific”. Dacă
textualismul francez a fost unul experimental, care se dorea rupt de
realitate, textualismul optzecist a vizat - și prin asta s-a
deosebit de corespondentul său francez- socialul. Mai mult, sub
influența sociologului Lucien Goldman, Mircea Nedelciu, mizând pe
omologia dintre structurile literare și structurile sociale,
considera că, prin scris, poate interveni în planul socialului, îl
poate influența. Pentru asta, credea Nedelciu, e nevoie de educarea
cititorului, de inițierea acestuia în tainele limbajului subversiv,
astfel încât, stăpânind acest tip de limbaj, să iasă de sub
influența limbajului de lemn al ideologiei comuniste. Altfel spus,
exista speranța că ”scriitorii se pot opune regimului comunist
opresiv chiar pe terenul și cu mijloacele literaturii, că
literatura sofisticată, literatura de «mare calitate» trezește
conștiința socială și politică a cititorului și subminează
status quo-ul...”, că ideologia comunistă poate fi subminată din
interiorul literaturii. Bineînțeles, acest ideal era unul utopic,
de neatins, dovadă în acest sens stând Prefața la
romanul Tratament fabulatoriu, în
care limbajul subversiv este perceput deseori la modul literal,
intențiile autorului fiind astfel anulate din start. Adina Dinițoiu
sesizează foarte bine acest eșec, neezitând a-l reda ca atare ori
de câte ori s-a ivit ocazia în masivul său studiu. Ajuns aici, aș
mai spune că, în acei ani, literatura era considerată o armă
eficientă împotriva politicului nu numai în Europa de Est, ci și
în Europa de Vest sau în America. E drept, din acest punct de
vedere, se poate vorbi, mai degrabă, cred, de un trend. Salman
Rushdie, în Memoriile sale
(Polirom, 2012), reamintindu-și evenimente de la cel de al 48-lea
congres al PEN International de la New York, congres ținut în 1986,
afirmă cu un aer categoric: ”Da, în 1986 încă mai părea firesc
ca scriitorii să pretindă că sunt, după cum spusese Shelly,
«legiuitorii nerecunoscuți ai lumii», să creadă că arta
literaturii poate contrabalansa puterea și să vadă în literatură
o forță măreață, transnațională și transculturală, care, ca
să folosim formularea de excepție a lui Bellow, putea «deschide și
mai mult universul».” În prezent, o știm cu toții, condiția
scriitorului este alta, iluzia s-a spulberat. Rushdie, la rându-i,
concluzionează cu amărăciune: ”Peste douăzeci de ani, într-o
lume idiotizată și înspăimântată, va fi mult mai greu să
atribui asemenea roluri exaltate unor bieți făuritori de texte. Mai
greu, dar, poate, la fel de necesar.” Nu trebuie uitat că, după
1989, una dintre preocupările de bază ale lui Mircea Nedelciu,
preocupare înțeleasă în nota unui demers necesar,
a fost aceea de a-i găsi scriitorului, în conformitate cu recentele
schimbări socio-politice, un nou rol în societate. Așa cum nici
Rushdie nu a renunțat la credința în capacitatea povestitorului de
a influența realul (haosul declanșat de Versetele
satanice a fost unul de
pomină!), și Nedelciu mai credea, iată, după decembrie 89, în
capacitatea scriitorului de a influența lumea, socialul, prin scris,
neabdicând, în ciuda condițiilor postdecembriste descurajante, de
la credința că ”literatura, științele umane și politica nu se
mai pot ignora reciproc”, că politicul poate fi influențat prin
scris, prin literatura de bună calitate.
După
conturarea contextului socio-politic și literar în care a activat
Mircea Nedelciu, în următoarele capitole ale studiului său, Adina
Dinițoiu inițiază un amplu și minuțios studiu al prozelor
nedelciene, vizate fiind atât prozele scurte, cât și romanele.
Demersul, cronologic și tematic, pune accent pe analiza
conștiincioasă a strategiilor textuale, a limbajului ambiguu,
subversiv, pe recuperarea unor coduri de limbaj, a unor sensuri care,
lipsite de contextul socio-politic în care au fost concepute, au
devenit, ni se atrage atenția, istorie, piese de muzeu. Adina
Dinițoiu ne oferă, cu acest prilej, analize de o finețe
maximă, rar întâlnită, care conduc la o singură concluzie: ”Când
citim proza scurtă a lui Mircea Nedelciu, va trebui să ținem cont
în permanență de această rezonanță culturală a textelor sale.
Rezonanță care reflectă un context istoric, politic și social
aparte al anilor 80 în România.” Mai mult, ”subversivitatea lor
(a prozelor, n.m)
există în raport cu acel context
politic, în afara căruia ea dispare, iar universul social al
prozelor sale ține deja de domeniul nostalgiei, al reconstruirii
unei epoci («epoca de aur» a comunismului) – așa cum o fac, de
altfel (uneori în exces), și filmele românești ale ultimelor
ani.” În analiza textuală, autoarea urmărește, în principal,
două elemente: teoria încorporată în text și discursul
subversiv. În legătură cu teoria încorporată în text, sunt
analizate strategii textuale des întâlnite în proza lui Mircea
Nedelciu, care țin, de exemplu, și de practica unui anume
autenticism cu
rădăcini în autenticismul camilpetrescian, dar care, spre
deosebire de ultimul, își denunță convenția. Mai exact, M. N.
se strecoară în propriul text ca personaj, semnând note de subsol,
iar uneori se dedublează, chestionându-se în legătură cu
identitatea autorului acelor note de subsol. Avem, în mod evident, o
ambiguizare a instanțelor narative, al cărei scop ar fi, precizează
Adina Dinițoiu, o democratizare a literaturii – o tentativă de a
relaționa în mod direct cu realul prin abandonarea gestionării
discreționare a discursurilor personajelor. Acest autenticism, ni se
atrage atenția în mod critic, conține ”o doză de idealism, de
iluzoriu”, este, până la urmă, o convenție, o iluzie. Toate
aceste caracteristici, care țin de tehnicile textualiste și de
limbajul subversiv, se regăsesc, într-o mai mare sau mică măsură,
și în romanele lui Nedelciu - poate mai puțin în Zodia
scafandrului, apărut postum, în
care textualism este dominat de biografic -, de aceea nu mai insist
și asupra acestui aspect.
Proza
optzecistă, așa cum reiese și din analiza textelor nedelciene,
dincolo de preocupările teoretice, are multe în comun cu poezia
generației în blugi. Avem, iată, (auto)biograficul, atenția la
realitatea înconjurătoare, discursul apropiat de limba vorbită,
dar și o mare deschidere înspre tot ceea ce s-a scris până în
acel moment. Se poate vorbi, așadar, nu numai de o poezie a
”cotidianului”, ci și de o proză a ”cotidianului”, chiar
dacă, la unii scriitori, apetența pentru experiment pare deseori
nesățioasă, în dauna epicului. A scrie despre proza optzecistă
nu e o sarcină facilă, mai ales pentru cineva din afara generației
80. E necesară, mai ales, o înțelegere corectă, justă, a
contextului socio-politic și cultural al ultimului deceniu de
comunism, o bună contextualizare, ceea ce Adinei Dinițoiu, în
Proza lui Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în fața
politicului și a morții, i-a
reușit cu asupra de măsură.
Adina Dinițoiu, Proza lui Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în fața politicului și a morții, Tracus Arte, București, 2011
2 Comentarii
e foarte bun comentariul, având în vedere și soliditatea cărții; felicitări!
RăspundețiȘtergeremultumesc!
RăspundețiȘtergere