Nu cred că scriitorul Mircea Cărtărescu are nevoie de apărători. Opurile
sale de până acum și viitoare stau și vor sta mărturie
în privința valorii (sau a non-valorii) lor literare în ochii acelora care sunt
într-adevăr capabili de o asemenea analiză calitativă. Deocamdată, Mircea
Cărtărescu este unul dintre scriitorii români cu cea mai mare
vizibilitate în afara granițelor țărișoarei noastre, asta pe
lângă faptul că în România celebritatea sa este una
incontestabilă. Ajunge numai acest motiv pentru a stârni invidia
multora, fie ei scriitori sau nu, care își exhibă de ceva vreme ablepsia intelectuală și morală printr-o campanie de calomniere a celui care a dat literaturii române piese de rezistență ca Levantul sau Nostalgia. Întâmplător, am citit pe internet câteva
articolașe, și ele parte din această campanie, slab însăilate, pline de aiureli, de bâlbâieli
de tot felul, de injurii gratuite. De exemplu, într-unul dintre ele
era vizat limbajul din trilogia Orbitor, un
limbaj infect, suburban, care, vasăzică, arată adevăratul
potențial al scriitorului Mircea Cărtărescu. În respectivul
articol erau reproduse, întru edificarea celor neștiutori, și
câteva fragmente decupate aiurea din Orbitor.
Cel
care rezonează la astfel de însăilări tendențioase oricum nu-l
merită pe scriitorul Mircea Cărtărescu și în veci nu va înțelege
ce a făcut acesta pentru literatura română de după anii 90.
Probabil a bucurat pe mulți că, iată, din nou a ratat Nobelul,
deși nu este singurul scriitor de valoare în această situație.
Este mult prea ușor trecut cu vederea faptul că numai simpla
nominalizare a lui Mircea Cărtărescu printre pretendenții la acest
prestigios trofeu este o onoare pentru România, pentru noi, cei
trăitori aici. Dar invidia, egoismul, prostul gust, lipsa de
scrupule, oportunismul, atât de evidente în multe dintre atacurile
contra lui Cărtărescu, par a caracteriza din plin numeroase personaje ale
României actuale. Am scris despre ”cazul Cărtărescu”
(http://erasmen-erasmen.blogspot.ro/2011/10/cazul-mircea-cartarescu.html),
despre acel portret desprins din Zen,
jurnalul
unui scriitor care se îndoiește de sine, care s-a irosit și se
irosește împărțindu-se între diverse activități tracasante și,
în consecință, fatale pe termen lung. Acolo, însuși Cărtărescu
își căina alegerile. Dar, dincolo de aceste scăpări, scrierile
lui Mircea Cărtărescu, nume devenit o marcă incontestabilă, și-au
ocupat deja locul lor fruntaș într-un eventual canon literar
românesc (și nu numai). Mai mult, sunt sigur că potențialul creator al acestui atât de controversat scriitor nu a secat, dimpotrivă.
P.S.
Vezi și
http://www.gheoland.ro/apel-la-decenta-pentru-mircea-cartarescu/
http://www.gheoland.ro/apel-la-decenta-pentru-mircea-cartarescu/
http://raduvancu.unspe.com/2012/10/mircea-cartarescu-despre-solidaritate.html
http://mihaelaursa.wordpress.com/2012/10/12/sper-ca-am-cheltuit-enorm-cu-cartarescu/
http://adinadinitoiu.blogspot.ro/2012/10/mircea-cartarescu.html?spref=fb
http://mihaelaursa.wordpress.com/2012/10/12/sper-ca-am-cheltuit-enorm-cu-cartarescu/
http://adinadinitoiu.blogspot.ro/2012/10/mircea-cartarescu.html?spref=fb
0 Comentarii