„scrisul este deşert
cu sânge în loc de nisip”
Angela Marinescu, „Parcul”
„Experienţa poetică înseamnă un act cu finalitate
poetică”, afirma Angela Marinescu (pe numele ei adevărat Basaraba- Angela Marcovici) în eseul „Despre experienţa
poetică”, apărut în revista „Vatra”, în 1987, şi republicat în volumul de
eseuri „Satul prin care mă plimbam rasă în cap”.(Re)citind poezia Angelei Marinescu, nu poţi evita
sentimentul că, în cazul ei, poezia este trăire – la limita lucidităţii, la
limita nebuniei – în cuvânt. Mai exact, experienţa poetică este acea experiență
care îşi găseşte împlinirea, forma în cuvânt (restul sunt doar experienţe
mediocre, efemere). Trăirea (sau experienţa) autentică, ea singură, e demnă de
a-şi găsi forma, de a se fixa în cuvânt. Şi doar ea implică la final
sentimentul prăbuşirii: „Dar tocmai prăbuşirea este garanţia autenticităţii
experienţei. Mă refer la un fel de prăbuşire abstractă, în sensul că te-ai
eliberat, te-ai simţit cunoscător, ai «văzut», ai ars, s-a sfărâmat ceva pe
dinăuntru, s-a prăbuşit”. Angela Marinescu, poetă arădeancă, fiică a unui medic
şi a unei gimnaste de performanţă, absolventă a Facultăţii de Filozofie din
Bucureşti (1972), după ce, în prealabil, a făcut patru ani de medicină la Cluj,
a rămas fidelă crezului ei poetic de-a lungul numeroaselor sale volume de
poezie: „Sânge albastru” (1969), „Ceară” (1970), „Poezii” (1974), „Poeme albe”
(1977), „Structura nopţii” (1979), „Blindajul final” (1981), „Var” (1989),
„Parcul” (1991), „Cocoşul s-a ascuns în tăietură” (1996), „Fugi postmoderne”
(2000), „Îmi mănânc versurile” (2003), „Poeme de sus în jos” (2003). La Angela
Marinescu nu se poate vorbi de o aşa-zisă evoluţie poetică, în sensul în care
nu există schimbări evidente în tehnică, în vocabular etc. Totuși, există, în
poezia Angelei Marinescu, dese schimbări la faţă, în care eul se analizează, obsesiv,
în diferite ipostaze şi situaţii. Avem, prin urmare, o poezie biografică în
care experienţa este sublimată până la esenţe.
Volumul de debut, „Sânge
albastru” (1969), stă sub semnul invocaţiei către zeiţe, muze: „Zeiţe, voi
singurii mei zei,/ Dezlegaţi-mă de jurământul pe care l-am făcut./ Fragedă-i
carnea şi-i plină de păcat,/ Cuvântul este pur şi slut” („Cântec latin”), o
invocaţie de dezlegare care, de fapt, o leagă pe poetă de tentaţia cuvântului,
fascinată, hipnotizată fiind de natura ambiguă a acestuia (cuvântul este „pur”
şi „slut” în acelaşi timp). Sub influenţa cuvintelor, carnalul/carnea se
dematerializează („De-atunci, orice cuvânt îmi stinge lungi fâşii de carne/ Şi
pier din faţa mea până devin impersonală”, „Elegie”), se produce cufundarea
într-un alt univers, obscur şi înspăimântător, o descindere în întuneric („Nici
nu mai ştiu când mă cobor în întuneric”, „Elegie”). Trupul, în nemişcarea, în
oprirea sa, este considerat ca inexistent, un trup străin de el însuşi, o carne
ce se uită pe sine (cel care îşi uită carnea devine zeu): „Inexistentă sunt ca
un copac/ Neliniştit de sevă şi soare./ O, cap al meu, decapitat,/ Ca un idol
adânc care moare”, „Sfântă sunt ca un ou”). Există o destrămare, o eterizare
continuă, dar legătura cu teluricul nu este anulată în totalitate, de aici şi
dramatismul versurilor Angelei Marinescu: „Sunt lipită de pământul acesta/ Şi
trebuie să-i simt duhoarea mereu./ Oare sunt blestemată/ Eu?” („Pământ,
pământ…”). Corporalitatea ar aparţine, în viziunea poetei, unui anumit tip de
corupţie, de degradare a fiinţei. Cu toate că starea lirică se schimbă în unele
poeme din, de exemplu, „Blindajul final” (1981), unele versuri exprimând o
frustă dorinţă de a trăi („cred în bucurie. Nimic nu mă poate opri./ nici
flacăra răului. nici moartea”, „Acest câmp de fier”), inevitabil se produce, în
cele din urmă, acea recluziune din „lumea slabă” în „infernul propriilor
cuvinte”, recluziune stând sub semnul neantului, ceea ce aminteşte de poezia
unui Ion Stratan.
Continuarea textului aici, în Literomania nr. 53
0 Comentarii