Se poate spune că Alexandru
Vona nu a fost un scriitor prea norocos. În 1947, Fundaţiile Regale îl premiază
pentru volumul de poezie (în manuscris) Vitralii. Manuscrisul volumului, aflat în posesia lui Mircea Eliade, a dispărut, însă, fără urmă (în Germania apare,
în 2014, un volum numit chiar așa, Vitralii, care conține, pe lângă cele câteva eseuri de critică
literară semnate de Vona, douăsprezece poeme ale acestuia apărute în Revista
Fundațiilor Regale). Tot în 1947, Vona, pe atunci în vârstă de 25 de ani,
scrie, în numai trei săptămâni, romanul Ferestrele zidite. Publicarea lui în România era imposibilă, mai ales că
Vona urma să emigreze, în acelaşi an, în Franţa. Romanul câştigă o oarecare
notorietate printre cei din diasporă, fiind cunoscut şi apreciat de Mircea
Eliade sau de cuplul Virgil Ierunca-Monica Lovinescu. În ţară, după numeroase
tentative eşuate, Ovidiu Constatinescu, care deţinea o copie a manuscrisului,
va reuşi să publice romanul la Cartea Românească de-abia în 1993, după 46 de
ani, iată, de la scrierea lui. Imediat după publicare, romanul este tradus în
cel puţin trei limbi (franceză, germană, olandeză). În sfârşit, Alexandru Vona,
despre care se spune că ar fi rudă cu Elias Canetti, se bucură, după aproape o
jumătate de secol, de recunoaștere.
I
Romanul e o finitudine aureolată de infinit.
Nicolae Steinhardt
Nicolae Steinhardt
Ferestrele zidite a fost scris, mărturisește autorul, în urma unei întâlniri
misterioase în prag de seară – o experiență, cum ar spune Virgil Podoabă,
revelatoare: „Într-o seară, urcând scările unui imobil, am întâlnit, mai curând
mi-a intersectat pentru câteva secunde drumul, un tânăr care cobora aceleași
scări. Întors acasă, am simțit că trebuie să scriu, ca să-l regăsesc şi să-l
aflu… Ce anume? Noaptea, până târziu, şi apoi toată dimineața, am scris timp de
trei săptămâni. În această perioadă nu am vorbit nimănui despre roman. Mi-era
frică să nu se curme vraja. În a douăzecea zi, când am vrut să continui, mi-am
dat seama, recitind ultimele rânduri, că s-a terminat”.
Ferestrele zidite este un roman de atmosferă, iar nota dominantă a acestei atmosfere
este misterul. Acel tip de mister asociat unui destin capricios care ne
leagă între noi prin fire invizibile şi tainice. Este tipul de mister întâlnit
în romanele lui Emily Brönte, în nuvele lui Henry James, în scrierile lui Kafka
sau în prozele lui Mateiu Caragiale. Este un mister imponderabil, fragil,
asemenea unei pânze de păianjen.
Universul din
romanul lui Vona – un univers atemporal şi aspaţial, evocând o lume
aproape arhaică – este susținut prin conștiința naratorului-personaj, romanul
fiind scris la persoana întâi. Mișcările introspective sunt surprinzătoare prin
imaginile sugerate şi prin comparațiile inedite pe care conștiința le invocă
pentru a-şi reprezenta anumite trăiri vagi, neclare: „Am câteodată (foarte rar)
sentimentul că nu mai sunt eu, aşa cum o casă nu mai e ea când, stăpânii
plecând, slugile ar ieși din odăile lor şi s-ar agita după bunul plac prin
saloane”. Sau: „Mă simţii trist şi obosit. Mă gândii la sculptorul ale cărui
degete rămân brusc nemișcate în masa plastică, în timp ce făptura inexistentă
se ascunde tot mai adânc în argila devenită ostilă”. Uneori aceste analogii –
prin care este sugerat un interior hiperactiv – dau impresia de teamă în faţa
unei realități percepute la modul intens şi intim, o teamă superstiţioasă care
se ferește de denumiri directe, clare, o teamă arhaică, primitivă,
instinctuală.
Continuarea textului aici, pe Literomania
0 Comentarii