În 1972, Ioan Petru Culianu pleca din România, după tergiversările de rigoare din perioada comunistă, cu o bursă de studii în Italia, la Universitatea din Perugia. Astfel începea periplul lui Culianu prin lume, un periplu întrerupt tragic în 1991. Interesul acestuia pentru gnosticism, mai exact pentru dualismul religios, apare tocmai în acea perioadă de început de pribegie, după cum mărturiseşte într-un text introductiv la volumulArborele gnozei: „Atunci, în 1973, mi-am schimbat domeniul de cercetare din indologie în gnosticism şi am studiat în consecinţă cu Ugo Bianchi la Milano, aproape patru ani, timp în care am dat diferite examene de creştinism timpuriu, Noul Testament, teologie biblică, antropologie, istorie medievală şi alte cîteva discipline, m-am simţit atras de gnosticism într-un fel pe care Hans Jonas [...] l-ar fi numit «cu rădăcini existenţiale». Acum [...] cred că modul meu de a privi lumea în acea perioadă deriva, cu siguranţă, din cei douăzeci şi doi de ani pe care i-am petrecut într-unul din cele mai totalitare ţări comuniste: România. Am evadat de acolo în 1972, dar trauma a mai persistat încă vreo zece ani. [...] Dacă eu mi-am aflat vindecarea, România nu şi-a aflat-o încă, dar acesta este cu totul alt subiect. În orice caz [...], rămîn cu o datorie amară faţă de acei Arhonţi ai răului care m-au alungat în exil, pînă mi-am găsit o patrie primitoare“. Gnosticismul nu este ales, iată, tocmai întîmplător, de tînărul savant al religiilor.
În încercarea sa de a reconstitui un model
forte de semioză hermetică, Umberto Eco,
în Limitele interpretării, se opreşte şi asupra
gnosticismului, privit ca deviaţie de la modelul
raţionalismului greco-latin. Viziunea
lui Eco se opune oarecum celei a lui Culianu,
în măsura în care primul consideră, de exemplu,
că omul gnostic, prin puterea cunoaşterii,
devine un fel de Űbermensch. „Gnoza –
afirmă Eco – nu e, precum creştinismul, o religie
pentru sclavi, ci o religie pentru stăpîni“
(este vizat, iată, caracterul elitist al gnosticismului). Printre curentele, modele şi tendinţele
(culturale moderne) care, într-un fel sau
altul, au la bază viziunea gnostică (sau un
impuls gnostic), Eco enumeră „celebrarea esteticii
răului ca experienţă de revelaţie
(Sade)“, „decizia atîtor poeţi moderni de a
căuta experienţe vizionare graţie istovirii cărnii,
prin excesul sexual, extaza mistică, drogul
sau delirul verbal“. Tot consecinţe ale
„sindromului gnostic“ sînt şi marxismul, leninismul,
existenţialismul sau psihanaliza
jungiană. Ba chiar, susţine mai departe Eco,
„a fost identificat un moment gnostic în orice
apariţie a Supraomului, în orice condamnare
aristocratică a civilizaţiei de masă, în hotărîrea
cu care profeţii raselor superioare au decis
să treacă, pentru a realiza o reintegrare finală
a celor perfecţi, prin sînge, prin masacru,
prin genocidul hylicilor, al sclavilor iremediabil
legaţi de materie“.
Dacă Umberto Eco, intransigent, consideră
gnosticismul o deviaţie a unui model –
este vorba de modelul raţionalismului grecolatin
–, deviaţie care stă sub semnul lui
Hermes, un zeu „volatil, ambiguu, părinte al
tuturor artelor, dar zeu al hoţilor, iuvenes et
senes în acelaşi timp“, un zeu care „nu cunoaşte
graniţe spaţiale şi poate să fie în diferite
forme şi în locuri diferite în acelaşi moment“,
I.P. Culianu vede în gnosticism un
model de eludare a acestei lumi, o lume stăpînită
de Arhonţi ai răului. Legătura sa cu
gnosticismul este una intimă, de ordin personal,
după cum a şi mărturisit. Modelul
gnostic, în cazul lui Culianu, nu este doar
unul al ambiguităţii, al diluării graniţelor şi
identităţilor, al unui adevăr a cărui cunoaştere
asigură salvarea, ci reprezintă şi unul
dintre multele moduri de manifestare posibile
(ale unui fenomen religios, în acest caz)
prefigurate de metoda lui sistemică, toate la
fel de adevărate în viziunea lui Culianu.
Despre gnoză (1974-1979)
Interesul pentru gnosticism al lui Ioan
Petru Culianu datează, spuneam, încă de la
începutul anilor ’70 ai secolului trecut. Seria
de articole publicate între 1974 şi 1979, acum
apărute în Iter in silvis. Eseuri despre gnoză şi
alte studii (Polirom, 2012), o dovedeşte cu asupra
de măsură. Este vorba despre o abordare
fenomenologică a gnosticismului – mai exact,
este propusă o fenomenologie a gnozei.
Eduard Iricinschi, în eseul introductiv al volumului,
remarcă îndreptăţit că, în aceste
texte ale lui Culianu din anii ’70, influenţa
atît a lui Mircea Eliade, cît şi a lui Ugo
Bianchi, profesor al lui I.P. Culianu, este mai
mult decît vizibilă. Mai mult: „Diversitatea
şi inegalitatea tematică a acestui volum stau
mărturie pentru faptul că, între 1974 şi 1979,
cercetarea lui Culianu a dezvoltat aproape în
întregime tematica Mircea Eliade, a epuizat
principalele izvoare ale temelor despre religie
şi putere, a pus fundaţiile altor două teme
majore, gnozele dualiste şi ascensiunea sufletului
în Antichitatea tîrzie şi Evul Mediu, şi a folosit,
deşi dintr-o perspectivă heideggeriană
care avea să se atenueze pînă în 1984, cadrul
teoretic al dinamicii civilizaţiilor dezvoltat înEros şi magie în Renaştere“.
Culianu însuşi recunoaşte că în eseurile
sale din Iter in silvis, volum apărut în 1981, în
Italia, firul conducător îl constituie „fenomenologia
cu multiple feţe a gnozei“. Esenţială
este, în acest caz, indiferent de perioadele
abordate, întrebarea: „de unde vine răul?“,
întrebare al cărei răspuns – fie că e vorba de
Empedocle sau de Bulgakov – se dezvoltă
mai mereu într-o amplă teodicee, adică într-o
„explicaţie a originii răului compatibilă cu
existenţa Divinităţii“. Viziunea care stă la
baza acestor explicaţii este una dualistă: lumea,
teritoriu al răului, este condusă de un
Arhonte tiran, iar omul este condamnat să
rămînă prizonier pe vecie, prin interminabile
reîncarnări, al acestei lumi. Omul, însă, posedă
şi o scînteie divină, scînteie moştenită
de la adevăratul Creator şi pe care Arhontele,
copie palidă a Creatorului, nu o deţine.
Scînteia respectivă îl poate ajuta pe om să se
salveze, să evadeze pentru totdeauna din lumea
Arhontelui rău. Mai exact, în gnosticism,
Arhontele, Demiurgul lumii vizibile, „a fost
creat – spune Culianu în articolul Femeia din
ceruri şi umbra ei –, nu procreat în acord cu
spiritul, în timp ce omul a fost şi procreat prin
colaborarea spiritului, fiind aşadar superior
demiurgului şi arhonţilor săi“.
În analiza din
perspectivă gnostică a poeziei Mureşanu de
Mihai Eminescu (Romantism acosmic la Mihai
Eminescu), I.P. Culianu expune trăsăturile
principale ale gnosticismului (în acest caz,
siro-egiptean): acosmismul antropologic
(omul nu aparţine acestei lumi), demiurgul
rău al lumii vizibile (un zeu neputincios, capricios,
lipsit de scînteia divină; „adevărata“
divinitate se menţine, în raport cu lumea,
„într-o inaccesibilă transcendenţă“), omul –
consubstanţial cu „adevărata“ divinitate (se
poate elibera de sub domnia Arhon telui cel
rău), transformarea personajelor negative ale
Vechiului Testament (Lucifer, Cain etc.) în
personaje pozitive şi invers, caracterul elitist
al sistemelor gnostice, metensomatoza (reîncarnarea).
Nu greşesc, cred, dacă afirm că lui
I.P. Culianu îi revine meritul de a fi deschis
această perspectivă asupra poeziei eminesciene.
În „Patimile“ Sophiei în gnosticism din perspectivă
istorico-comparativă, articol din 1976,
problema răului – esenţială, repet, în gnosticism
– este relaţionată cu mitul unei divinităţi
decăzute, o divinitate de gen feminin,
Sophia. Acest eseu, este de părere Eduard
Iricinschi, pare scris „din perspectiva unui
student feminist al religiei avant la lettre“, iar
notele politice ale textului sînt mai mult decît
evidente. Sophia, imperfectă şi decăzută,
un trickster feminin, se află într-o permanentă
revoltă împotriva divinităţii supreme (masculine).
Se poate vorbi, în acest caz, şi despre
incapacitatea divinităţii feminine de „a suporta
o ordine masculină poate prea rigidă“.
Răzvrătirea ei produce dezechilibru, iar
acesta îi afectează atît pe oameni, cît şi pe zei.
Divinitatea vinovată de acest dezechilibru îi
ajută, însă, pe oameni şi le dăruieşte ceva din
scînteia divină a Tatălui. Alegerea acestui personaj
ar reflecta, la o adică, susţine Eduard
Iricinschi, viziunea sumbră a lui I.P. Culianu
asupra pleormei – tărîmul divin şi, prin urmare,
perfect al divinităţii în gnosticism –,
un ţinut ce pare guvernat de o divinitate coercitivă,
care aminteşte de un regim totalitar.
Schema mitului este una simplă: Sophia a păcătuit,
iar mai apoi, a pătimit, despărţită fiind
de Tatăl: „Aceste urmări pricinuite de durerea
Sophiei despărţite de Tatăl capătă numele
generic de patimi şi, mai precis, de suferinţă,
teamă, privaţiune, ignoranţă. Constau
într-o repetată agitaţie verticală, în sus şi în
jos, în eşecuri, plînsete, zvîrcoliri etc. De ce a
ajuns Sophia în această stare? Pentru că a gînditfără permisiune, iar gîndirea ei (enthymesis)
fiind activă (argos), scoate la iveală o creaţie
incompletă (atelestos), informă, haotică. Ce
anume a gîndit fără permisiune?
O altă versiune
ce aparţine, probabil, tipului mai arhaic
al mitului explică că ea a vrut să procreeze
prin imitarea Tatălui, adică singură,
fără syzygos, fiindcă ignora că increatul, fiind
principiul a toate, rădăcină, profunzime şi
abis, are capacitatea de a crea singur, în timp
ce ea, pe de altă parte, ca fiind creată şi născută
după multe altele, nu putea să aibă puterea
increatului“. Analiza mitului Sophiei
va fi reluată de către Culianu – într-o notă
mai complexă – în volumul Gnozele dualiste
ale Occidentului.
Demonizarea cosmosului – plasarea
Infernului din adîncurile pămîntului în ceruri,
mai exact în zona sublunară – este un
alt aspect al gnosticismului la care face referire
I.P. Culianu. Apariţia infernului astral –
demonizare a cerului care a căpătat proporţii
după sec. I d.H. – este pusă în relaţie de
către tînărul istoric al religiilor cu cele ce se
întîmplau în Israel în sec. I d.H. (ocupaţia romană,
distrugerea Templului). Ideea este prezentă,
de altfel, şi în eseul Religia şi creşterea
puterii, apărut în volumul Religie şi putere
(Polirom, Iaşi, 2005).
Încă din 1975, Culianu s-a arătat interesat
de relaţia dintre putere şi religie, de modul
în care, deseori, religia poate deveni un
instrument al puterii. În articolul Religia ca instrument
al puterii şi mijloc de eliberare în mediul
non-creştin, I.P. Culianu avansează ideea că
„religia este fără îndoială un model simbolic
menit să creeze şi o opinie de masă şi, în consecinţă,
ea premerge metodele empirice care
vor constitui disciplina numită psihologia maselor“.
Puterea, de obicei, este deţinută de un
aşa-zis manipulator al sacrului, căruia, în virtutea
unor „imperative impersonale“, i se dă
ascultare. Fie că este şaman, fie că este vraci,
fie că este preot, opinia acestui manipulator
al sacrului este decisivă în cadrul comunităţii
din care face parte.
Cu toate acestea, religia
asigură şi mijloace de eliberare, aşa cum
se întîmplă în budismul zen. I.P. Culianu are
în vedere şi un aspect mai special al tehnicilor
de eliberare: antinomismul. Acesta presupune
un comportament antisocial, ignorarea
tuturor regulilor impuse de societate, de doctrinele
religioase – o încercare de a anihila
ego-ul, personalitatea, orgoliul, o încercare în
genul celei din filmul lui Lars von Trier din
1998, The Idiots (Idioterne).
Volumul Iter in silvis I. Eseuri despre gnoză
şi alte studii (Polirom, 2012) conţine, în mare
parte, texte legate de una dintre temele care
îl vor obseda pe I.P. Culianu pînă la moartea
sa din 1991, şi anume dualismul religios, în
speţă gnosticismul. Multe dintre temele acestui
volum vor fi reluate, mai tîrziu, în studii
consistente, savante şi, mai ales, incitante prin
ipotezele avansate, nu de puţine ori îndrăzneţe.
Deocamdată, în textele din Iter in silvis,
după cum recunoaşte chiar autorul, există
doar „fulgerări ale unei gîndiri care încearcă
cu anxietate să cuprindă întregul, însă căreia
îi este cu neputinţă să abandoneze particularul,
(gîndire) împărţită între tentaţia sintezei
şi necesitatea analizei“.
Ioan Petru CULIANU
Iter in silvis I. Eseuri despre gnoză şi alte studii
Traduceri de Dan Petrescu, Corina Popescu şi Hans Neumann, introducere de Eduard Iricinschi
Editura Polirom, Iaşi, 2012, 246 p.
Apărut în Observator cultural, nr. 711/ 21.02.2014
Iter in silvis I. Eseuri despre gnoză şi alte studii
Traduceri de Dan Petrescu, Corina Popescu şi Hans Neumann, introducere de Eduard Iricinschi
Editura Polirom, Iaşi, 2012, 246 p.
Apărut în Observator cultural, nr. 711/ 21.02.2014
0 Comentarii