După
primul an al izolării sale, o izolare mutilantă, tracasantă, în
care a încercat să reziste condiției de apostat,
Salman Rushdie a scris, prin 1990, un eseu despre libertate și formele ei de
manifestare. În Memoriile
sale, autorul Versetelor
satanice rezumă
ideea acestui eseu, idee care merită reținută, căci
ne atenționează în legătură cu pericolul reprezentat de acea
umbră hidoasă a limitării libertății de exprimare, o umbră
care, vrem sau nu s-o recunoaștem, planează de ceva timp deasupra
lumii civilizate, lucru dovedit cu prisosință și de pățania lui
Rushdie însuși:
A știut imediat că voia să scrie
despre iconoclasm, să spună că într-o societate deschisă nicio
idee sau convingere nu putea fi izolată sau scutită de contestările
de tot felul – filosofice, satirice, profunde, superficiale,
vesele, impertinente sau deștepte. Libertatea nu cerea decât ca
spațiul necesar exprimării să fie protejat. Libertatea consta în
discuția în sine, nu în deznodământul ei, în capacitatea de a
intra într-o polemică, chiar și cu convingerile cele mai profunde
ale altora. O societate liberă era turbulentă, nu blajină. Bazarul
opiniilor în contradictoriu era locul unde răsuna libertatea.
Salman Rushdie, Joseph Anton: Memorii, trad. Dana Crăciun, Polirom, 2012
2 Comentarii
toate epocile sunt obsedate de depasirea cenzurii (asa e si firesc)
RăspundețiȘtergerema intreb cum ar fi aratat lumea literara fara versetele satanice...
poate ceva mai linistita, dar probabil a fost nevoie de versetele satanice pentru a ne face o idee despre limitele laudatei libertati occidentale.
RăspundețiȘtergere