Fire acribică, lui
Culianu nu îi scapă sensurile majore ale creaţiei eliadiene. Sunt comentate noţiuni ca hierofania,
simbolul sau sintagme ca irecognoscibilitatea miracolului. De
altfel, noţiunea de hierofanie e
intim legată de ceea ce exprimă sintagma irecognoscibilitate
a miracolului. În viaţa omului modern, spre deosebire de cea a omului
arhaic, nu există nicio diferenţă între miracol
şi fapt ordinar, așadar, în atare situație, miracolul devine irecognoscibil.
Cu alte cuvinte, în modernitate noţiunea de hierofanie – manifestare a sacrului – e legată de ideea că „ Dumnezeu
există, dar a încetat să se mai manifeste”[1].
În lumea de astăzi, „sacrul nu mai e camuflat în profan”, afirmă Culianu, ci profanul este sacrul[2].
Pentru omul modern, o posibilitate de asumare conştientă a sacrului ar fi, după
Eliade, cosmicizarea individului, adică o sincronizare cu ritmurile cosmice,
sincronizare realizabilă, de exemplu, şi prin lectură[3]. Ideea cosmizării
omului poate fi exprimată astfel: dacă numai Dumnezeu are puterea creaţiei, omul, în schimb, „este
capabil a ordona, ritma şi însufleţi această creaţie”[4].
Omul este singurul apt a însufleţi
creaţia, este un al doilea creator. Sensul cosmizării este unul elementar şi, în acelaşi timp, profund: „bucuria de a trăi, de a
cunoaşte”[5];
în acest context, cogniţia este echivalentă cu o transcedere de sine/ a sinelui, cu o metamorfozare totală a omului
în scopul abolirii propriei identităţi, rămânând, cu toate acestea, el însuşi.
Dacă Eliade a fost influenţat de teoria arhetipului jungian, în domeniul studiului alchimiei, savantul român l-a precedat pe Jung, volumele Alchimie asiatică şi Cosmologie şi alchimie babiloniană fiind publicate în 1934, respectiv în 1937, aşadar înaintea apariţiei, în 1944, a volumului Psihologie şi alchimie semnat de C.G.Jung. Teza volumelor eliadiene mai sus-pomenite, prin ineditul ei, a fost una revoluţionară pentru perioada interbelică, ea păstrându-şi actualitatea în măsura în care mai este încă tăgăduită: chimia a existat încă de la început în paralel cu alchimia, cele două având, însă, scopuri total diferite. Aşadar, „alchimia nu e o pre-chimie, tehnicile alchimice nu sunt pragmatice”[6], scopul lor fiind obţinerea nemuririi. În aceste condiţii, alchimistul, un căutător al „elixirului vieţii”, poate fi considerat un mistic, spre deosebire de simplul chimist. În Cosmologie, volumul din 1937, „se regăsesc in nuce – observă Culianu – unele dintre marile teme ale fenomenologiei religioase, respectiv conceptul de arhetip celest al lucrurilor sensibile (…), al spaţiului şi al timpului sacru (…), al corespondenţei como-biologice (…), al simbolului religios (passim), al arborelui cosmic (…), al repetiţiei sacrificiului primordial al divinităţii (…), al sexualităţii metalelor şi mineralelor (…), al «maladiei iniţiatice» urmate de o «moarte» şi de o «reînviere» rituală (…)”[7]. De altfel, Culianu observă, pe bună dreptate, „că majoritatea ideilor exprimate, după 1945, în cărţile lui Eliade apărute pentru prima dată în Franţa, Germania sau Statele Unite, se regăsesc deja în volumele-i ştiinţifice de tinereţe”[8].
Dacă Eliade a fost influenţat de teoria arhetipului jungian, în domeniul studiului alchimiei, savantul român l-a precedat pe Jung, volumele Alchimie asiatică şi Cosmologie şi alchimie babiloniană fiind publicate în 1934, respectiv în 1937, aşadar înaintea apariţiei, în 1944, a volumului Psihologie şi alchimie semnat de C.G.Jung. Teza volumelor eliadiene mai sus-pomenite, prin ineditul ei, a fost una revoluţionară pentru perioada interbelică, ea păstrându-şi actualitatea în măsura în care mai este încă tăgăduită: chimia a existat încă de la început în paralel cu alchimia, cele două având, însă, scopuri total diferite. Aşadar, „alchimia nu e o pre-chimie, tehnicile alchimice nu sunt pragmatice”[6], scopul lor fiind obţinerea nemuririi. În aceste condiţii, alchimistul, un căutător al „elixirului vieţii”, poate fi considerat un mistic, spre deosebire de simplul chimist. În Cosmologie, volumul din 1937, „se regăsesc in nuce – observă Culianu – unele dintre marile teme ale fenomenologiei religioase, respectiv conceptul de arhetip celest al lucrurilor sensibile (…), al spaţiului şi al timpului sacru (…), al corespondenţei como-biologice (…), al simbolului religios (passim), al arborelui cosmic (…), al repetiţiei sacrificiului primordial al divinităţii (…), al sexualităţii metalelor şi mineralelor (…), al «maladiei iniţiatice» urmate de o «moarte» şi de o «reînviere» rituală (…)”[7]. De altfel, Culianu observă, pe bună dreptate, „că majoritatea ideilor exprimate, după 1945, în cărţile lui Eliade apărute pentru prima dată în Franţa, Germania sau Statele Unite, se regăsesc deja în volumele-i ştiinţifice de tinereţe”[8].
Tânărul Mircea Eliade, ca şi Culianu, nu ezita a da glas unor idei ceva mai îndrăzneţe,
atipice pentru un mare savant în devenire, şi aici mă refer la un eseu semnat
de Eliade în 1937, Folclorul ca
instrument de cunoaştere, eseu publicat apoi în volumul Insula lui Euthanasius, în care este
exprimată ideea, destul de curajoasă, că „anumite credinţe primitive şi
folclorice au la baza lor experienţe concrete”[9].
Cu alte cuvinte, sunt afirmate fenomenele
paranormale. Iată că lui Culianu nu i-a scăpat nici acest amănunt picant
din trecutul publicistic al lui Eliade. Nici alte minţi strălucite ale acelor
vremi nu au fost ocolite de tentaţia exercitată de fenomenele (încă)
inexplicabile, inaccesibile raţiunii. Astfel, C.G.Jung propune, la rându-i, o
teorie prin care încearcă să exprime coincidenţe care sfidează orice lege
cauzală (mai exact, face referire la „o
coincidenţă sau o corespondenţă plină de sens între… un eveniment psihic şi
unul fizic, care nu sunt legate între ele cauzal” sau „între vise, gânduri etc.
asemănătoare sau identice, care au loc simultan în locuri diferite”[10]).
Este vorba despre teoria sincronicităţii.
Mircea Eliade
recunoaşte în scrisoarea publicată în deschiderea monografiei dedicate operei
sale, că „Personal, ca şi Granet şi Dumézil, n-am fost obsedat de metodologie –
deşi, cred, toţi trei am încercat să interpretăm sistematic documentele”[11].
Fără îndoială, erudiţia lui Eliade i-a permis acest lucru, dar, după cum am mai
precizat, istoricul religiilor se bazează de multe ori pe intuiţii ignorând
materialul concret şi nu de puţine ori hermeneutica materialului
istorico-religios propune cel puţin un incipit de antropologie filosofică. Atitudinea lui Culianu în legătură cu această
antropologie filosofică eliadiană este una circumspectă, chiar refractară:
…Eliade
a vrut sau nu să construiască o „antropologie” filosofică? Eliade nu a vrut să
construiască o antropologie filosofică, şi cu toate acestea a construit-o prin
însuşi faptul că a indicat cum (în ce
fel) această antropologie ar fi trebuit să fie creată. Eliade nu are o „metodă”
explicită, dar în mod implicit e legat de fenomenologia religiilor precum şi de
curentele morfologice şi structuraliste care au activat în interiorul istoriei
religiilor sau în exterior. În ceea ce priveşte „ştiinţificitatea” modului de
lucru al lui Eliade, ea este neîndoielnică, cel puţin în lumina logicii
popperiene a descoperirii ştiinţifice. Hermeneutica
nu este o metodă, nu e o metodologie (s.m.), şi totuşi statutul ei „ştiinţific” este recunoscut ca
atare. Ea echivalează cu felul în care se petrec lucrurile în formularea unor
ipoteze ştiinţifice. Ipotezele sunt greu verificabile, dar şi mai greu
falsificabile. Eliade nu poate fi contrazis în
mod ştiinţific, nici măcar pentru speranţele pe care şi le pune în
viitorul istoriei religiilor. A face
explicite aceste speranţe este singurul
procedeu ştiinţific corect şi normal din punct de vedere ştiinţific,
întrucât nimeni nu poate scăpa de pre-comprehesiuni, preconcepţii şi pre-judecăţi. A le formula este singura
cale pentru a indica interlocutorului situaţia
în care se găseşte cu adevărat… Poate că istoria religiilor este, în
general, o ştiinţă fără soluţii. [12]
După
cum s-a putut observa şi din rândurile de mai sus, tânărul Ioan Petru Culianu este
de-a dreptul ireverenţios (într-un sens constructiv, cred eu) în observaţiile sale
referitoare la opera unui savant a cărui respectabilitate pe plan mondial în
domeniul istoriei religiilor în momentul apariţiei monografiei (1978) era
incontestabilă. Într-o anexă ataşată mai târziu la finalul acestei monografii
(v. Mircea Eliade – ediţia a 2-a,
apărută în 1998 la Nemira), anexă reprezentând planul unei proiectate cărţi de
convorbiri cu Mircea Eliade şi care conţine 21 de întrebări destul de
consistente (la care Eliade nu a răspuns niciodată, probabil deranjat de
denumirea de „mistagog”), Culianu nu pregetă a afirma următoarele (rezumând,
astfel, propria-i teorie referitoare la opera literară eliadiană):
Interpretarea
mea la opera dumneavoastră literară este aceea a unui Eliade mare mistagog, care creează mituri ştiind foarte bine că ele
stau pe nimic (s.m.), dar convins de valoarea lor existenţială şi
pedagogică.[13]
Ne este propusă, iată, imaginea unui Eliade mistagog, farseur[14].
Am putea afirma că Eliade, din această perspectivă, este un trickster, figură regăsibilă în numeroase mitologii și asupra căreia Culianu deseori s-a oprit cu interes. De unde
această idee? Pornind de la câteva observaţii legate de povestirea În curte la Dionis, povestire în care se
regăsesc toate temele creaţiei literare eliadiene, Culianu consideră că „Mitul
este o tentativă de interpretare a nimicului, iar mistagog este acela care,
voluntar ori nu, dă prilejul ca această tentativă să aibă loc… Mistagogia este
într-un anumit sens, o contrainteligenţă ce nu se întemeiază pe nimic”[15].
Ceea ce afirmă Culianu este că adevărul
mitului stă pe nimic. Mitul, cel din scrierile literare ale lui Eliade, nu
reprezintă decât o farsă generată de inteligenţa adresantului/ interpretului,
inteligenţă manipulată de emitentul mistagog. Un anume mesaj care înşală prin
simplitatea şi prin aparenta sa incoerenţă este ridicat la proporţii mitice.
Acesta este şi cazul lui Mircea Eliade:
Mitul,
mitul pe care îl creează (M.E., n.m.), nu acela pe care-l discută ca istoric al
religiilor, este o funcţie a decalajului…
Fără să-şi dea seama, partenerul cu
mentalitate logică e manipulat de acela care, ilogic, fiind, nu răspunde
criteriilor interpretării lui. Mitul se naşte din incoerenţa dintre mesaj şi
raţionalitatea hermeneutului, care nu vrea să admită posibilitatea incoerenţei.
[16]
Culianu se explică în paginile următoare, unde aprofundează
problema funcţiei mitului, mizând pe
un ideea unui nihilism primar ocultat prin mit. Altfel spus, mitul este deconspirat
ca o imensă minciună (oare această
teorie a nimicului ocultat de mit, de
„acel mit care nu-i altceva decât o funcţie
a decalajului dintre simplitatea realităţii şi labirintul interpretării”[17],
îşi are ecoul şi în ideile lui Culianu despre nihilismul lumii moderne - un nihilism
cu rădăcini în romantism - [18],
idei expuse în numeroase eseuri, articole, reluate apoi în volumele Gnozele dualiste al Occidentului şi Arborele gnozei? Pentru a fi mai exact,
este vorba de un nihilism antimetafizic care vizează completa distrugere a
transcendenţei, anularea ei):
Concluzia
că, pentru omul modern, profanul este
sacru(l), apare şi mai legitimă când o comparăm cu mecanismul eliadian de
creare a mitului în lumea modernă, acel mit care nu e altceva decât o funcţie a decalajului dintre simplitatea
realităţii şi labirintul interpretării. Fireşte, opera atât de stufoasă a lui
Eliade, acel horror vacui pe care o
manifestă activismul lui frenetic par să infirme ideea că, în fond, speranţa
lui cea mai adâncă se sprijină pe nimic.
Or tocmai efortul măreţ al mistagogului, vocaţi-ai pedagogică, dorinţa lui de a
veni în întâmpinarea suferinţelor congenerilor săi pot fi interpretate ca o tentativă pe deplin izbutită de a oculta
acest adevăr… În convingerea de a
construi pe nimic, accentul cade la Eliade pe „a construi”, acela al filosofiei occidentale pe „nimic”. A construi pe nimic este şi definiţia
cea mai convenabilă a mistagogiei eliadiene… Însă adevărul mituluii stă pe
nimic. Acesta este adevărul ocult, rezervat celor ce-l acceptă. Dar celor ce
nu-l acceptă le trebuie mituri care să le justifice povestea lor. Ei trebuie zgâlţâiţi, treziţi, căci
a nu accepta nimicul nu înseamnă că nu trăieşti sub imperiul absolut al
nimicului.[19]
Acestea fiind datele problemei, funcţia mitului nu poate fi decât una ocultatoare, „de a crea un puternic obstacol între om şi
nimic, de a-l împiedica pe acesta din urmă să pună stăpânire pe lumea
umană”[20].
Prin urmare, funcţia mistagogului, a celui care „născoceşte mistere şi-i
antrenează şi pe alţii să-l urmeze pe calea sa”[21],
este una salvatoare. Mircea Eliade devine, iată, mistagogul care salvează. În ultima
perioadă a nuvelisticii eliadiene - și aici am în vedere o etapizare aparținând lui Culianu (în care prima etapă coincide cu faza indiană, povestirile având ca personaj un
specialist al sacrului; în cea de-a doua etapă, cea a idiotului, specialistul e
înlocuit de un, după cum se poate uşor bănui, idiot; cea de a treia etapă este
cea a spectacolului şi a criptografiei)-, fantasticul nu mai irupe în real, ci e
pus în relaţie cu ştiinţa modernă şi criptografia. Aşadar, povestirile din
această etapă presupun descifrarea misterelor prin hermeneutică („operaţiunea
care stabileşte un înţeles”)[22],
mai exact, prin criptografie, una dintre modalităţile hermeneuticii. Această
decriptare, descifrare, ajunge la nimic pentru
simplul motiv că în spatele mitului, a misterelor, nu există nimic. Dar
„decriptarea, susţine Culianu, nu e făcută să risipească îndoiala: dimpotrivă,
ea o creează, ea este mecanismul producător de mistere”[23].
Ioan Petru Culianu, în aceeaşi anexă despre care am scris
mai sus, propune şi un text despre trecutul politic al Mircea Eliade, o
problemă care, în ciuda deselor acuzelor la adresa istoricului român al
religiilor, nu a fost tratată deschis şi complet până la Culianu, în parte şi
din cauza lipsei materialelor edificatoare. Culianu este primul exeget eliadian
care a atacat acest subiect (tabu chiar şi în prezent). Bineînţeles, nu a avut
nici el de la bun început toate materialele necesare, ba chiar nu a avut deloc. Horia Stamatu, pare-se, i-a furnizat mai multe materiale
despre legionari şi despre legăturile lui Eliade cu Mişcarea Legionară. În
timpul şederii în Italia, Culianu a frecventat şi un centru „naţional” -
aparţinând lui Iosif Constantin Drăgan - în biblioteca căruia se găseau
numeroase volume legionare sau despre Mişcare. Mircea Eliade a fost destul de
evaziv în privinţa acestui subiect, preferând, de cele mai multe ori, atunci
când i se reproşa acest trecut nu tocmai curat, tăcerea. În Mircea Eliade necunoscutul, Culianu
expune mai întâi, în încercarea de a contextualiza trecutul interbelic al lui
Eliade, o teorie a apariţiei mişcărilor
extremist-naţionaliste româneşti. Plecând de la teoria lui Max Weber, care
afirmă că înaintea unei etici economice, a existat o etică religioasă, Ioan
Petru Culianu postulează:
Teza
mea este că marea nenorocire a românilor este de-a fi ortodocşi şi deci de a
cădea în sfera de influenţă slavă, iar apoi de a rămâne în marginea marilor
transformări occidentale a apariţiei
capitalismului, care este un produs al eticii protestante... evoluţia
globală a ţărilor din Estul european a fost mult mai lentă decât a ţărilor din
Vest, din cauza absenţei unei etici economice la înălţimea epocii. Iar acest
decalaj este în bună măsură imputabil ortodoxiei.[24]
[1] Ibidem, p. 211
[2] Ibidem, p. 252
[3]
Mircea Eliade, Tehnica şi educaţia
culturii spiritului din vol. Taina
Indiei, Icar, Bucureşti, pp. 89-93
[4]
I.P.Culianu,, Mircea Eliade, ed.
cit., p. 43
[5] Ibidem
[6] Ibidem, p. 45
[7] Ibidem, pp. 47-48
[8] Ibidem, p. 44
[9] Ibidem, p. 58
[10]
C.G.Jung, Amintiri, vise, reflecţii, ed.
a 2-a, Humanitas, Bucureşti, 2001, p. 411
[11]
I.P.Culianu, Mircea Eliade, ed. cit.,
p. 8
[12] Ibidem, pp 132-133
[13] Ibidem, p.
270
[14] Dan
Petrescu, în eseul Ioan Petru Culianu şi
Mircea Eliade: prin labirintul unei relaţii dinamice, sesizează ironia de
care dovadă Culianu folosind termeni ca „mistagog” şi „mistagogie”, termeni
utilizaţi, la rându-i, şi de Mircea Eliade în diverse ocazii: „Faptul că el îi
atribuie lui Eliade un demers mistagogic mi se pare a constitui una din acele
ironii fine şi cu rezonanţă explicativă majoră a căror obişnuinţă Culianu o
avea din plin, căci termenul de mistagogi(e)
apare şi la Eliade, în câteva contexte determinate (pe care Culianu le cunoştea
cu siguranţă): mai întâi, în 1935, mistagogii erau pentru Eliade, net negativ,
«toate acele specii de naivi sau şarlatani care practică smerenia, confuzia,
frauda şi celelalte gândiri muzicale»; apoi, într-o conferinţă rostită pe 3
iunie 1948 la Paris şi publicată în acelaşi an în Luceafărul din exil, Eliade discernea în cultura română o tensiune
între un pol eminescian şi altul caragialian şi, printre reproşurile pe care
«caragialienii» le adresau «eminescienilor», enumera, alături de
conservatorism, viziune romantică a istoriei, insistenţă pe trecut ş.a., şi mistagogia, adică, în chiar termenii lui
Eminescu, obişnuinţa de a pune «haine de imagini pe cadavrul trist şi gol»
(rămâne un mare paradox eminescian faptul că poetul, conştient de acest
procedeu mistificator, l-a practicat el însuşi în opera-i literară cu asupra de
măsură…); în fine, prin 1962, se poate înţelege că, vorbind de «specialiştii
sacrului», personalităţi eminamente creatoare din sânul societăţilor arhaice
(preoţi, şamani, medicine-men, barzi), cu acces la extaze şi izbutind să impună
unor colectivităţi întregi «măcar unele dintre viziunile lor imaginare»,
istoricul religiilor găsea, în fond, mistagogiei o întrebuinţare elitistă şi normativă.
Aceasta ţine însă de o veche paradigmă, a cărei singură justificare sta în
utilitatea relativă a ficţiunilor într-o lume desacralizată; cu alte cuvinte,
după moartea lui Dumnezeu ne situăm în regatul ficţiunii…” (Ioan Petru Culianu: omul şi opera, op.
cit., pp. 410-411)
[15] Ibidem, p. 247
[16] Ibidem, p. 250
[17] Ibidem, p. 253
[18]
Culianu îi va mărturisi lui Andrei Oişteanu într-un interviu din 1984 că „În
romantism se întâmplă ceea ce Nietzsche numeşte mai târziu «moartea lui
Dumnezeu» - fără nicio referinţă teologică. Este vorba de o răsturnare de
valori bazată pe faptul că, la un moment dat, transcendenţa platonico-creştină,
care a ghidat viaţa Europei de Est şi de Vest vreme de aproape 2 000 de ani,
şi-a pierdut eficacitatea. Această transcendenţă de factură platonico-creştină
nu mai are forţă de elevaţie morală asupra omului” (A. Oişteanu, Religie, politică şi mit: texte despre
Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu, Iaşi, Polirom, 2007, p. 98). În legătură cu nihilismul din poemele
eminesciene Mureşanu şi Demonism, raportat la nihilismul de tip
gnostic, Culianu va recunoaşte în acelaşi interviu următoarele: „Cred că
Eminescu este unul dintre cei mai interesanţi scriitori care au constatat, la
nivelul mitologiilor literare, ceea ce Nietzsche a numit «moartea lui
Dumnezeu»… Dacă ne uităm mai atent, aşa cum am făcut-o în articolele mele
ulterioare, vedem că, deşi superficial mitologia lui Eminescu seamănă mult cu
cea gnostică, este vorba despre un tip radical opus de nihilism. Gnosticismul
este nihilist întrucât neagă toate valorile terestre în favoarea
transcendenţei. Gnosticismul este un tip extrem de nihilism metafizic…
Nihilismul lui Eminescu – şi cel romantic în general -, dimpotrivă, neagă forţa
transcendenţăei şi, aşa cum o face Eminescu în poemul Demonism, conferă demnitate şi realitate existenţei terestre. Este
vorba deci de un nihilism antimetafizic” (Ibid.)
[19] Ibidem, p. 253
[20] Ibidem
[21] Ibidem, p. 256
[22]
I.P.Culianu, Studii româneşti: Fantasmele
nihilismului. Secretul doctorului Eliade, Polirom, Iaşi, 2006, p. 329
[23] Ibidem, p. 330
[24]
I.P.Culianu, Mircea Eliade, ed. cit.,
p. 271 şi p. 275.
Text apărut în Studii literare: Studii și cercetări ale doctoranzilor filologi, coord.: Ovidiu Moceanu, Brașov: Editura Universității Transilvania, 2011
0 Comentarii