Dialog între Elemire Zolla și Ioan P. Culianu






Dragă Culianu,

Venirea dumitale în Italia cu ocazia apariției noii cărți mă bucură, dragă Culianu, din motive care în parte sunt limpezi, iar în parte pot părea tenebroase. Spun asta râzând, dar nu numai în glumă: dumneata ai scris o operă hotărâtoare pe acest subiect, atât de curios și de alunecos, Gnoza, care, la capătul cercetărilor pe care le faci, se descoperă că s-ar putea nici să nu existe: I miti dei dualismi occidentali. Dai sistemi gnostici al mondo moderno** (Jaca Book).

Impresia mea este că, în vremea studenției, ți-a fost sugerată o temă care, încetul cu încetul, sub privirea dumitale riguroasă, s-a tot îmbogățit și a sfârșit prin a dispărea aproape total, lăsând în urmă, pe de o parte, o succesiune istorică de fapte, fără legătură între ele, iar pe de alta, un veritabil turn al lui Babel de subdistincții întortocheate și nesemnificative.

Ce este oare Gnoza? Suntem dispuși să răspundem că e o mișcare ce a luat naștere în prima perioadă a creștinătății și a continuat, în anume moduri, până în zilele noastre, fiind adesea supusă la persecuții întrucât este libera căutare a adevărului și extazului? Atunci vom descoperi pe cineva care se proclamă, în sensul acesta, pe deplin gnostic: un olandez, apropiat al lui Carl Gustav Jung, Gilles Quispel.

El este autorul unui eseu intitulat Om gnostic și evreu, în care trasează istoria unei anumite obsesii gnostice moderne. Buber l-a atacat pe Jung, numindu-l gnostic, a afirmat că inamicul credinței, atât a celei creștine, cât și a celei evreiești este în ziua de azi gnosticul, nu ateul. Hans Jonas a susținut și el o opinie identică. Însă pentru Quispel gnoza antică a luat naștere tocmai din ebraism, lucru confirmat de documentele descoperite la Nag Hammadi, în Egipt. I s-a alaturat și Gershom Scholem, care a văzut în grupările fariseilor pe precursorii acelei forme specific ebraice de gnoză, Cabala. Pentru Quispel au existat un catolicism fundamentat pe normele juridice romane, o ortodoxie bazată pe metafizica greacă și, în fine, un creștinism aramaic, al cărui principal centru era orașul Edessa, și care mai dăinuie și astăzi în bisericile nestoriene și ortodoxe din Malabar. Din acest al treilea trunchi al creștinismului ia naștere Gnoza, având afinități cu știința grecească eleusină și cu cea mitraică, însă prin nenumărați intermediari până la noi, fiind reprezentată prin excelență de teoriile lui Jung.

Până aici ne mișcăm doar între savanți, care susțin în mod pasional opinii divergente, dar sunt obișnuiți să-și documenteze spusele. Există, dimpotrivă, și o altă mișcare, necunoscută celor mai mulți, dotată cu o forță substanțială în lumea catolică: ea prezintă gnoza drept inamicul suprem, încă de la începuturile creștinătății, un inamic care ar trebui eliminat în mod radical. În numărul pe luna în curs, aprilie 1989, al revistei vaticane, rămasă montaniană, Trenta giorni nella Chiesa e nel mondo, figurează o dezlănțuire aprigă a acestei tendințe, unde ne este prezentat drept fenomen gnostic amalgamul de vechi superstiții oculte care face astazi furori în Statele Unite, doctrina New Age, și unde se publică o nota semnata de Carl Raschke, profesor la Denver, care reia acuzațiile aduse Gnozei: “În vreme ce Biblia ne spune că ispita era ca omul să creadă promisiunea mincinoasă: vei fi asemeni lui Dumnezeu, gnosticii susțineau că exact aceasta era natura și destinul lor”. Alături de ecleziasticii care detestă Gnoza, se află și unii de tip opus, adepții lui Voegelin, care impută Gnozei apariția lui Hegel și a marxismului.

Ajunge cu delirurile care iau naștere din definiții proaste și din cunoștințe incomplete. Cred că in rândul antignosticilor catolici domină ideea că Gnozei i-ar fi caracteristică pretenția de a raționa în absența oricărei referiri la credință si există voința de a lega într-o asemenea pretenție, care sperie, întreaga masă informă a ideilor și practicilor oculte. Se speră în consolidarea unei asemenea legături, astfel încât să se poată dispune, în fine, de un monstru abominabil, care să fie blamat și persecutat.

Încântătoarea dumitale carte va pune ea oare capăt acestor supărătoare confuzii, acestor meschine jocuri necugetate și periculoase?



Dragă Zolla,


Nu pentru a ocoli un raspuns, mai bine zis unul dintre răspunsurile la cele două întrebari pe care mi le puneți, dar e totdeauna nevoie de un preambul istoric, și îl voi face. În 1973, am citit o carte stranie şi fascinantă, în care, deşi există o cronologie şi o succesiune temporală scrupulos respectată, orice punct temporal putea servi de început, fiindcă ceea ce alcătuia miza era ca o întâlnire între două sisteme, ba chiar între două dimensiuni diferite. Mai e oare cazul să amintesc că pentru Einstein timpul, deşi nu e o dimensiune spaţială, este un fel de nouă latură a unui corp hiperdimensional care, în imersia sa într-un spaţiu cu trei dimensiuni, creează iluzia succesiunii?

Ei bine, cartea despre care vorbeam lasă să se întrevadă abisul infernal al prejudecăţilor unei civilizaţii la întâlnirea cu o alta şi îmi explica totodată că acele prejudecăţi alcătuiau un sistem şi că nu era nicio scăpare, căci, în definitiv, orice nouă poziţie nu putea fi decât o variantă a uneia precedente. Civilizaţia care producea prejudecăţile era a noastră, cea occidentală; civilizaţiile care suportau prejudecăţile erau cele ale indienilor americani. Povestea o cunoaşteţi, dumneavoastră, Elemire Zolla, mai bine decât oricine, deoarece chiar dumneavoastră aţi scris-o: se numeste Literaţii şi şamanul. (Acum îmi veţi spune, cine ştie, că se pot descoperi şi rădăcini mai profunde şi că o parte dintre premisele metodologice ale cărţii se află într-un autor despre care, într-un articol aparut în Il Corriere della Sera, spuneaţi că s-a născut dintr-o “sferă ce radiază” – Levi-Strauss. Ştiu acest lucru, însă asta nu împiedică în niciun fel ca succesiunea “descoperirilor” mele să fie cea evocată: ceea ce am înţeles în 1973 nu devenise transparent pentru mine în 1967, când am luat pentru prima oară contact cu opera lui Levi-Strauss. Toţi îl citeau pe Levi-Strauss în momentul acela, eu l-am preferat pe Eliade.)

Oricum, să ne întoarcem la Gnoză. Pentru a continua analogia cu situaţia indienilor, e suficient sa ne gândim că vine un moment când toate cărţile se amestecă şi nu se mai înţelege nimic: indienii din Nord fură sau cumpară cai şi se mută la câmpie, limbile se amestecă şi, pentru a se înţelege între ei, folosesc cu toţiii engleza. Ce mai încoace şi încolo, pare un western prost. Aceeaşi situaţie şi în Sud: profeţi ai nenorocirilor târăsc mii de indieni în căutarea Tărâmului unde Răul nu există, iar la sfârşitul peregrinărilor nu mai rămân în viaţă prea mulţi, dar ceea ce nu se ştie e dacă profeţiile sunt autohtone ori sunt rod al mesianismului de tip creştin. Aşa şi cu Gnoza: termenul este utilizat în mii de feluri diverse, iar dacă cineva întrevede acolo o tradiţie perenă care, inevitabil, se întrupează cel mai bine pe terenul de studiu pe care învăţatul şi l-a adjudecat, mai sunt şi unii care, imediat ce zăresc acel nomen odiosum, simt pe loc miros de sulf şi de cătuşe.

La început credeam că voi putea strânge suficient material pentru a ilustra cele o mie și unu de chipuri ale hidrei gnostice; am înțeles însă repede că era o întreprindere fără speranță și m-am limitat la un singur fascicul: acela denumit “gnostic” în Antichitatea târzie, care discuta posibilitatea existenței a doi Creatori. “Descoperirea” a venit să mă împovăreze: această ipoteză, a celor doi Creatori, unul al celor bune și altul al celor rele, nu are o “istorie”. Ea se înfătișează minții umane și apoi, tot în mintea umană, crește și se multiplică în vecii vecilor. Intervin cu siguranță și motive de natură socială ori economică în alegerea pe care o face un individ sau un grup între variantele unei ipoteze de bază, dar, în general, se poate spune că un sistem de idei – cel al gnosticismului antic, cel al fizicii contemporane sau cel al șamanismului eschimoșilor (mai bine zis, al populației inuit) – este grefat într-o manieră fundamentală în mințile omenești și deci se derulează în umbră, asemeni programului unui computer care apoi execută altceva pe ecran. Prin urmare, mi se pare nu numai zadarnic, ci in primul rând depășit să credem că fenomenele s-ar putea explica prin “origini” și “filiații” istorice. Acum o vreme Karl Popper vorbea deja despre “sărăcia istoricismului”, sărăcie care, însă, caracterizează, în parte, și propria lui epistemologie.

Desigur, ideile circulă, câteodată sunt chiar furate, însă ele se transmit, în orice caz, ad modum recipientis și de multe ori ele apar la subiecți foarte depărtați în spațiu și în timp, sub impulsuri mai mult sau mai puțin similare. Apoi, în orice epocă, noi cunoaștem doar un set foarte circumscris al propriilor noastre tradiții. De pildă: lui Rabelais i se pare absurd ca cineva să fie născut pe ureche, iar cititorilor săi li se pare caraghios; la fel de absurd li se pare, în secolul al XIV-lea, unor inchizitori ca Bernardo Gui, ceea ce susțin catharii în legătură cu concepția și nașterea auriculară a lui Isus Cristos; și ideea le miroase a erezie. Nu la fel stăteau lucrurile în secolul al V-lea, când o adoptaseră mulți dintre clericii de mare reputație și întrutotul venerabili ai epocii. Și, în fond, ce poate fi mai normal decât ca Verbul divin să o fecundeze pe Maica Domnului prin ureche și apoi să iasă pe aceeasi cale? La urma urmei, acest punct de vedere e mai rațional decât acela care susține că Isus se dematerializează, ca să spunem așa, în pântecele matern și apoi reapare de cealaltă parte, fără ca porțile să fie atinse.

Ar mai fi multe de spus, dar poate că e suficient să vă răspund la ultima dumneavoastră întrebare. Cu siguranță, cartea mea nu va pune capăt discuțiilor despre Gnoză. Cel mult le va mai ațâța un pic, și nu doar în Italia, unde au existat, de altfel, totdeauna mari învățați cunoscători ai gnosticismului, cum sunt Buonaiuti și, în zilele noastre, Ugo Bianchi. Mă gândesc, de exemplu, la Statele Unite, țara unde sunt profesor. Cea mai mare parte a specialiștilor mai urmează încă punctul de vedere învechit al școlii germane de religie. Atunci când va apărea pe piața engleză, această carte va avea efectul unei bombe.

Dar, cu siguranță, se pot anticipa deja atât veninul, cât și ambrozia pe care le va produce cartea. Se pot anticipa fiindcă se află acolo, în mințile omenești, ca tot restul, de altfel: această zi pașnică de februarie, groaza împăratului Atahualpa când îl zărește pe Pizzaro, urechea tăiată a lui Van Gogh și lansarea primei nave intergalactice. Totul se află acolo, iar între toate aceste lucruri există legături invizibile. Iată, uitam să spun: unii numesc și aceasta tot Gnoză.



* Dialogul intre Zolla si Culianu a fost publicat prima dată în revista „Panorama„, XXVIII, 2 aprilie 1989, pp. 141-145.


Trimiteți un comentariu

0 Comentarii