Printre
manuscrisele adunate cu râvnă de către abatele Johannes Trithemius în
biblioteca mănăstirii benedictine de la Sponheim se afla, pare-se, și o carte de demonomagie
atribuită Sfântului Ciprian. De numele acestui sfânt, care a fost,
în fapt, un puternic vrăjitor, un magician, se leagă și povestea
doctorului Faust. Există două variante ale legendei Sfântului
Ciprian. În prima, o variantă grecească, nobilul Aglaidas se
îndrăgostește de Justina, o tânără creștină. Justina respinge
avansurile nobilului, care, dornic să fie acceptat, apelează la
vrăjitorul Ciprian. Demonul invocat de Ciprian eșuează în
tentativa sa de a o corupe pe Justina prin asmuțirea împotriva
acesteia a unor fantasme senzuale. Văzând că puterea lui Christos,
Cel care a apărat-o pe tânără în tot timpul acestui asalt magic,
este mai mare decât puterea spiritelor, Ciprian se convertește la
creștinism, devenind apoi episcop. În a doua variantă, însuși
Ciprian este îndrăgostit de Justina și încearcă să o câștige
prin intervenția unui demon. Ca și în prima variantă, demonul se
dovedește neputincios în străduințele sale, iar Ciprian va fi ars
pe rug împreună cu femeia de care se îndrăgostise. În Eros și magie în Renaștere. 1484, I. P. Culianu, oarecum speculând, este de
părere că, în piesele de teatru din secolul al XVII-lea, Ciprian
nu este un simbol al Antichității păgâne învinse de creștinism,
ci unul al Renașterii învinse de Reformă. Avem în legenda
sfântului Ciprian, iată, un motiv caracteristic și poveștii
despre Faust: magicianul care recurge la pactul cu diavolul pentru a
obține favorurile unei tinere. Motivul pare a transmite un
avertisment destul de clar: Crede în Dumnezeu și ferește-te de
cercetarea naturii. De asemenea,
convertirea lui Ciprian ar putea fi interpretată și într-un
registru pragmatic: magul slujește zeului mai puternic. În orice
caz, omul Renașterii - magicianul, vrăjitorul, magul – era nu
numai îndemnat, ci obligat să abandoneze căile eretice ale
ocultismului. Cu alte cuvinte, era silit să renunțe la manipularea
fantasmelor, fantasme oricum insignifiante în fața puterii lui
Dumnezeu. Cam acesta era mesajul, cu râvnă promovat atât de
Reformă, cât și de catolicism, prin care omul renascentist era
amenințat cu damnarea veșnică. Referitor la aspectul persuasiv al
celor două legende, I.P. Culianu remarcă, pe bună dreptate, în
eseul său din 1987 ”Dr. Faust, mare sodomit și necromant. Reflecții asupra mitului”,
că
mitul faustic este un produs al propagandei evanghelice: ”Cartea populară despre Faust din 1587, care este prima versiune a legendei, nefiind deloc un Volksbuch, ci, dimpotrivă, creația unui compilator evanghelic vulgar dar învățat, a fost croită cu meșteșug, producând o expresie perfectă a teologiei evanghelice ortodoxe de la sfârșitul secolului al XVI-lea. Înainte de a discuta sursele poveștii și stereotipul personajului magicianului, să subliniem acest aspect de obicei trecut cu vederea al mitului faustic : el a fost inițial un produs tipic al propagandei evanghelice. În personajul principal sunt reunite trăsăturile filozofului renascentist. El este condamnat deoarece împinge curiozitatea științifică dincolo de limitele necesității imediate, o tendință blamată la fiecare pas de către autorul moralizator...”
2 Comentarii
Interesant. Dar mai pot pricepe oamenii din ziua de astăzi, cu mici excepţii, măreţia celui care avea "universul fără margini în degetul lui mic"?
RăspundețiȘtergereprobabil ca nu. probabil ca asa a fost si inainte.
RăspundețiȘtergere