Dintotdeauna
universurile invizibile ochiului uman au fost populate atât de
entități benefice, cât și de demoni (aerieni, acvatici, tereștri).
Invocați erau (și poate mai sunt), pare-se, și ei, demonii, în
ciuda gradului mare de risc pe care îl reprezenta/ reprezintă
interacțiunea lor cu lumea concretă a omului. Despre acești demoni
scrie și I.P. Culianu în Eros și magie în Renaștere. 1484,
unde, folosind informații din
autori ca Porfir și Iamblichus, oferă o descriere sumară a acestora, a acțiunilor nefaste de care sunt capabili: ”Cum
se procedează pentru a atrage favorurile demonilor? Prin rugăciuni
și sacrificii, care se dovedesc extrem de utile, căci demonii buni, sălășluitori prin înălțimile din spațiul sublunar, ne pot aduce
beneficii în toată sfera naturii și existenței sociale. Cât
despre demonii răi, cei cu sălaș aproape de pământ, e necesar să
li se obțină cel puțin indiferența, fiindcă acțiunea lor poate
fi extrem de dăunătoare când sunt înfuriați. Într-adevăr, ei
sunt dotați cu un corp spiritual care este muritor și are nevoie să
fie hrănit. Când sunt contrariați, nu se dau înapoi de la nicio
răutate, provocând pasiuni funeste în fantezia umană, dar și
fenomene fizice precum cutremurele de pământ sau distrugerea
recoltelor. Cu ce se hrănesc? Deoarece corpul lor e un fel de abur,
se delectează cu mirosul de carne, cu fumigații, cu sânge. De
aceea se năpustesc în masă în locurile sacrificiilor de animale.
Omul înțelept, știind că acolo unde este carne însângerată
sunt și demoni răi, va prefera regimul vegetarian regimului
carnivor, imitând întru aceasta proverbiala sobrietate a
esenienilor.”
Aparițiile
demonice produc tulburare, groază, dezordine. Deseori
distincția demon rău- demon benefic este anulată, demonii fiind,
astfel, considerați, în totalitate, entități negative:
”...acțiunea demonilor sublunari, aerieni și tereștri este
exclusiv spirituală, în timp ce acțiunea celorlalți (subterani,
acvatici, n.m) poate fi direct materială. Cei dintâi se mărginesc
«să depraveze sufletul prin fantezii și cogitațiuni» (îndeosebi
cei aerieni și tereștri provoacă fantezii erotice).” În legătură cu fanteziile erotice, cei mai invocați sunt succubii (succubare, în latină ”a se culca sub”, demoni feminini care se împerechează cu bărbați, preferați fiind sihaștrii și sfinții) și incubii (incubus, în latină ”cel care stă întins peste ceva”, demoni care se împerechează cu femei, preferând, se credea, călugărițele), demoni acționând, iată, în
sfera erosului ilicit. Ludovicus Maria Sinistrari de Ameno, autorul
tratatului Daemonialitate et Incubis et Succubis
din sec. al XVII-lea, credea, în răspăr cu opiniile vremii, că ”incubii și succubii nu sunt
demoni, ci ființe numite în franceză follets,
în italiană folletti și
în spaniolă duendes.”
Acestea ”nu sunt spirite ostile religiei creștine, dar pur și
simplu au o plăcere nebună de a acționa împotriva castității,
coontra castitatem”.
Mai mult, ”își pot dilata sau contracta trupul după cum voiesc,
pot trece prin interstițiile materiei; formează societăți
organizate, având guverne și cetăți.”
I.P.
Culianu distinge trei metode de a invoca demonii: 1. cu ajutorul
halucinogenelor, deseori fiind vorba în acest caz de alifii
puternice din diverse plante, alifii folosite de vrăjitori; 2. prin imaginarea
demonilor utilizând procedee mnemotehnice, metodă în întregime
artificială; 3. bolile mentale, când ”sursa principală a
demonilor este inconștientul, capabil să invadeze, în anumite
împrejurări, zona conștientă a subiectului.” Dintre aceste trei
metode, cea de-a doua este caracteristică magicianului: ”Vrăjitoria
folosește halucinogene spre a forța experiența unei realități
diferite de cea de toate zilele; bolnavul mental este transportat
fără să vrea în mijlocul fantasmelor sale. Numai magicianul
utilizează tehnici cu totul conștiente ca să invoce și să
comande spiritele sale auxiliare. În cazul său, inventarea
unui demon echivalează cu
intrarea lui în existență.”
2 Comentarii
demonogonie :)
RăspundețiȘtergereda, si asa, ca bine le mai potriveste mesmeeea :)
RăspundețiȘtergere