-Manole:
Ortega
 ne învață să nu facem ”moralei nouă” onoarea de a o
 considera drept o nouă morală. ”Morala nouă” nu există, e
 numai titlul pe care omul-massă îl dă imoralismului său,
 dorinței de a nu mai avea nici o îndatorire, de a nu se mai supune
 nici unei reguli. 
 
Drepturi
 fără datorii, mă, e ca și cum ai vrea lumină fără întuneric
 și mămăligă fără mestecău. Dreptul și datoria, iată cel mai
 bun exemplu de cuplu invariabil.
-Ortega
 (în preajma celui de al doilea război mondial): oamenii de astăzi
 iau atitudini tragice și se joacă de-a tragedia deoarece cred  că
 în lumea de astăzi tragedia nu mai e cu putință.
Seamănă
 cu copiii răsfățați care-și permit de toate pentru că știu că
 nu riscă nimic, care emit cecuri fără acoperire pentru că va
 interveni până la urmă familia și va plăti. Dar tragedia e cu
 putință.
Războiul
 și întâmplările ulterioare au confirmat spusele lui Ortega. Acum
 tragedia s-a banalizat, face parte din mediul înconjurător, e un
 element și ea în ecologie. 
 
Adevărul
 despre imediatitatea tragediei
 l-a revelat de la început creștinismul. De vreme ce Mântuitorul a
 murit pe cruce, plătind cu sânge și cu moarte pentru noi, nu
 încape îndoială că la baza tainelor ce ne împresoară e ceva
 tragic. Învierea e bucurie, dar Gabata, Calvarul și Golgota nu ne
 îngăduie a pierde fie și o clipă din vedere tragedia.
Pascal
 n-o pierduse: Ultimul act e sângeros oricât de frumoasă ar fi
 fost comedia; i se aruncă în sfârșit omului țărână pe cap și
 asta-i încheierea. 
 
 Nicolae
Steinhardt, Jurnalul fericirii, Dacia,
Cluj-Napoca, 1991, 424 p.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 Comentarii
Din păcate, prea puţini au mereu în vedere sfîrşitul comediei. Cei mai mulţi trăiesc doar clipa prezentă, cu pulsiunile ei...
RăspundețiȘtergeresubscriu
Ștergere