-Manole:
Ortega
ne învață să nu facem ”moralei nouă” onoarea de a o
considera drept o nouă morală. ”Morala nouă” nu există, e
numai titlul pe care omul-massă îl dă imoralismului său,
dorinței de a nu mai avea nici o îndatorire, de a nu se mai supune
nici unei reguli.
Drepturi
fără datorii, mă, e ca și cum ai vrea lumină fără întuneric
și mămăligă fără mestecău. Dreptul și datoria, iată cel mai
bun exemplu de cuplu invariabil.
-Ortega
(în preajma celui de al doilea război mondial): oamenii de astăzi
iau atitudini tragice și se joacă de-a tragedia deoarece cred că
în lumea de astăzi tragedia nu mai e cu putință.
Seamănă
cu copiii răsfățați care-și permit de toate pentru că știu că
nu riscă nimic, care emit cecuri fără acoperire pentru că va
interveni până la urmă familia și va plăti. Dar tragedia e cu
putință.
Războiul
și întâmplările ulterioare au confirmat spusele lui Ortega. Acum
tragedia s-a banalizat, face parte din mediul înconjurător, e un
element și ea în ecologie.
Adevărul
despre imediatitatea tragediei
l-a revelat de la început creștinismul. De vreme ce Mântuitorul a
murit pe cruce, plătind cu sânge și cu moarte pentru noi, nu
încape îndoială că la baza tainelor ce ne împresoară e ceva
tragic. Învierea e bucurie, dar Gabata, Calvarul și Golgota nu ne
îngăduie a pierde fie și o clipă din vedere tragedia.
Pascal
n-o pierduse: Ultimul act e sângeros oricât de frumoasă ar fi
fost comedia; i se aruncă în sfârșit omului țărână pe cap și
asta-i încheierea.
Nicolae
Steinhardt, Jurnalul fericirii, Dacia,
Cluj-Napoca, 1991, 424 p.
2 Comentarii
Din păcate, prea puţini au mereu în vedere sfîrşitul comediei. Cei mai mulţi trăiesc doar clipa prezentă, cu pulsiunile ei...
RăspundețiȘtergeresubscriu
Ștergere