Andrei Oişteanu a afirmat, pe bună
dreptate, că „Una din grilele prin care poate fi «citit» destinul lui I.P. Culianu
este relaţia lui cu Mircea Eliade”[1]. Această „grilă”, însă,
atrage atenţia acelaşi Andrei Oişteanu, „nu este întotdeauna operantă şi nu
trebuie folosită excesiv, ci cu prudenţă”[2]. În abordarea relaţiei
Eliade-Culianu voi încerca, aşadar, în rândurile următoare, să fiu prudent,
adică nici să-l eliadizez pe Culianu, dar nici să-l înfăţişez ca pe un obstinat
contestatar al operei maestrului său, deşi, în mare parte, volumele lui Culianu
au luat naştere şi/mai ales dintr-o distanţare critică de ideile eliadiene
(ceea ce, într-un fel, ar echivala tot cu o eliadizare, dar cu una având la
bază negaţia; iată, altfel spus, eliadizarea lui Culianu pare, dintr-un anumit
punct de vedere, inevitabilă!)[3]. De altfel, Ioan Bogdan
Lefter constată, privitor la cele de mai sus, următoarele: „Există între
Culianu şi Eliade atâtea asemănări, încât discuţia despre Culianu fără Eliade
nu cred că se va putea purta uşor vreodată. Eliade, mai vârstnic, venind din
altă istorie, cu un traseu internaţional care a traversat secolul, poate fi
discutat fără discipoli, însă Culianu fără Eliade cred că e greu de imaginat.
Ceea ce nu înseamnă că, în cazul lui Culianu, avem de a face doar cu o
reparcurgere a unui traseu şi nici că nu există, cum am spus, asimetrii
importante între traseele şi personalităţile lor”[4].
Relaţia Eliade-Culianu, în diferitele
ei etape, a fost una sinuoasă, plină de tensiuni mai mult sau mai puţin
evidente. Monografia lui Culianu dedicată operei lui Mircea Eliade poate fi
considerată, într-o anumită măsură, începutul unei contestări care anticipa
viitoarea cale aleasă de Culianu în cercetarea religiilor, o cale construită
într-un evident contrast cu cea a maestrului său[5] (şi nu numai, dacă ne
gândim că perspectiva sistemică asupra istoriei religiilor propusă de Culianu
invalidează multe dintre supoziţiile cercetătorilor adepţi ai istoricismului,
şi cum mai toţi erau şi sunt adepţi ai istoricismului, ne putem da seama cât de
popular era şi este Culianu printre aceştia)[6]. De aici, însă, nu trebuie
trasă concluzia că avem de-a face cu o operă a unui spirit exclusiv negator, o
operă care nu propune, în afara contestărilor, nimic propriu şi de valoare: „Cu
alte cuvinte, el nu încearcă să-şi edifice propriile sale teorii pe negarea
explicită a celor anterioare. Ce pune I.P. Culianu în locul teoriilor implicit
contestate? El propune, de exemplu, teza «tradiţiei culturale» şi a
«transmiterii cognitive», adică – simplificând la maximum – teza transmiterii
prin tradiţie a unui «set de reguli», care «generează în minţile oamenilor
rezultate similare (nu identice) pe o perioadă de timp infinită»”[7].
Un lucru este cert: Ioan Petru Culianu a fost primul intelectual român care a
scris, până în 1978, o monografie despre Mircea Eliade în care să fie studiată
„sistematic întreaga creaţie eliadiană, din 1921 până în 1976”[8]. Lucrurile stăteau cam în
felul următor: în România, Mircea Eliade a fost un scriitor prohibit până pe la
sfârşitul anilor '60 ai secolului trecut, iar cercetătorilor occidentali care
s-au ocupat de opera eliadiană le erau inaccesibile scrierile de până la
plecarea din România a acestuia. În plus, materialul pentru această monografie
s-a îmbogăţit în perioada în care Culianu a stat în preajma lui Eliade în 1975,
invitat fiind în calitate de cercetător postdoctoral (pro forma) la Divinity School. Volumul lui Culianu
era, în aceste condiţii, fără a exagera, poate cel mai concludent dintre toate
apariţiile de până atunci - majoritatea
acestora fiind, de altfel, articole sau eseuri - în ceea ce priveşte scrierile
lui Eliade. De asemenea, Culianu este unul dintre primii intelectuali români care a scris
deschis, fără ocolişuri, despre generaţia interbelică. După cum am precizat,
încă din acest volum tânărul savant român, în vârstă de doar 28 de ani la
apariţia, în 1978, a monografiei, se distanţează critic de cel datorită căruia
a ales calea studiului istoriei religiilor. Deseori, însă, Culianu, în cazul
unor personalități ale perioadei interbelice românești, este mai degrabă
impertinent decât critic - de pildă, nu ezită a-l numi pe P.P. Negulescu „academician
superficial dar cu multă faimă locală”[9].
Ce îi reproşează Ioan Petru Culianu lui Mircea Eliade? În primul rând,
faptul că uneori „vorbeşte cu imprudenţă de difuziunea «universală» sau
«aproape» universală (ori altele asemănătoare) a unui motiv sau simbol
religios”[10].
Lui Culianu i s-a părut neverificabilă teoria eliadiană a „arhetipurilor”, spre
deosebire de cea a lui C.G. Jung care este, în anumite limite, verificabilă. La
Mircea Eliade, constată tânărul savant român, arhetipul are o semnificaţie
oscilantă, de multe ori amintind de sensul jungian, cel de „model preformativ
al conştiinţei”, ceea ce nu e de mirare, căci Eliade a fost puternic influenţat
de teoria arhetipurilor elaborată de psihiatrul elveţian. În concepția
eliadiană, arhetipul se doreşte a fi, în semnificaţia sa istorico-religioasă, o
„categorie preformală şi preformativă, model la care se referă sau se
conformează ceva”[11] (însuşi Eliade, în
scrisoarea către Culianu şi publicată la începutul monografiei, recunoaşte că
obiecţia legată de „arhetip” i-a atras atenţia şi că această noţiune este, în
fapt, improprie pentru ceea ce a dorit el să indice: model exemplar). Dar cum
poţi verifica o asemenea informaţie? Jung şi-a probat teoria printr-un volum în
care argumentele erau destul de plauzibile, e vorba de Psihologie şi alchimie. În cazul lui Eliade, ar
fi destul de dificil, ca să nu spun imposibil de demonstrat viabilitatea
teoriei sale despre arhetip, fapt sesizat şi de Culianu. De altfel, el de multe
ori a susținut că opera lui Mircea Eliade
e mai degrabă bazată pe intuiţii, decât pe fapte verificabile[12]. E drept, pe nişte intuiţii nu de puţine ori geniale, dar care
rămân, până la urmă, nişte intuiţii. Mai mult, tânărul Culianu considera, în
monografia din 1978, că istoria religiilor, până în acel moment, „nu a reuşit
să răspundă exigenţelor care se cer unei ştiinţe”[13].
Culianu contestă, de asemenea, şi opinia lui Eliade referitoare la întâlnirea benefică
dintre Occident şi civilizaţiile extra-occidentale, o întâlnire din care
Occidentul ar putea învăţa lecţia
antiistorică a acestor civilizaţii. Orientul, însă, se transformase enorm
sub influenţa occidentală încă din perioada în care Eliade predica despre
această întâlnire. Practic „Orientul de acum un secol, sau măcar de acum 50 de
ani, nu mai există”[14], sesiza Culianu pe bună
dreptate, India lui Eliade fiind, în fapt, un construct cu rol de refugiu. Critica
lui Ioan Petru Culianu, după cum se poate constata, nu este una subtilă, deşi uneori pare că se
strecoară cu inocenţă printre celelalte considerațiuni din volumul dedicat
lui Eliade.
[1] A. Oişteanu, Religie,
politică şi mit: texte despre Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu, Iaşi,
Polirom, 2007, p.104.
[2] Ibidem, p.
111.
[3] E de evitat situaţia extremă în
care Culianu este „valorificat” prin denigrarea lui Eliade. Sorin Alexandrescu,
în 2002, în cadrul conferinţei „Culianu versus
Eliade”, referindu-se la această tendinţă, face o remarcă de bun-simţ: „Mi se
pare ciudat că mulţi dintre comentatorii lui Culianu, dorind să-l valorifice,
cred că pot s-o facă dând în Eliade. Mi se pare puţin caraghios. E loc pentru
amândoi, mai ales în cultura română” (Ibidem,
p. 206).
[4] Ibidem, pp. 184-185.
[5] În ciuda vocilor negatoare, consider că Eliade a
fost un maestru, în adevăratul sens al termenului, pentru Culianu, chiar dacă
la început într-un mod indirect. Discipolul şi-a ales maestrul, iar maestrul
şi-a ales discipolul. Această relaţie maestru-discipol s-a conformat etapelor
corespunzătoare unei relaţii de acest tip: admiraţia discipolului pentru
maestru, apoi dorinţa de detaşare, de ieşire din umbra acestuia. Se poate spune
că destinul lui Culianu s-a construit într-o permanentă raportare la
personalitatea copleşitoare a maestrului, adică a lui Eliade. Întrebat fiind
dacă se consideră discipolul lui Eliade, Culianu recunoaşte, într-un mod
oarecum original, implicându-l şi pe Eliade, acest lucru: „Eu am spus
întotdeauna că sunt un discipol al lui Mircea Eliade, în măsura în care Domnia
Sa îmi recunoaşte această calitate. Întrucât, în repetate rânduri,
recunoaşterea s-a produs – sunt un discipol al Domniei Sale” (A. Oişteanu, op. cit., p. 91). Mai departe, Culianu
mărturiseşte că „Mă leagă de Mircea Eliade, aş zice, toată existenţa mea,
pentru că am încercat să devin istoric al religiilor începând din momentul în
care, în primul an de facultate, într-o criză de identitate pe care mulţi o au,
am pus mâna pe cărţile lui… Visul a devenit realitate în măsura în care am avut
ocazia de a-i fi aproape, de a studia cu el în Statele Unite şi m-am bucurat în
nenumărate rânduri de atenţia sa binevoitoare – începând de la sugestii pentru
primele mele articole, până la prefaţa ultimelor cărţi care mi-au apărut…” (Ibidem, p, 91).
[6] De altfel, după cum bine a remarcat A. Oişteanu,
Culianu a contestat „orice valoare abordării psihanalitice a extazului mistic
şi a călătoriilor extramundane” (A. Oişteanu, op. cit., p.113). S-a delimitat de teoria
inconştientului colectiv a lui C.G. Jung, considerând-o mult prea vagă, dar şi
de reprezentanţii şcolii germane de istorie a religiilor (W. Anz, W. Bousset,
R. Reitzenstein etc.). L-a contestat şi pe Carlos Castaneda, numindu-l şarlatan, într-o perioadă în care acesta
era în vogă în Statele Unite.
[7] A. Oişteanu, op.
cit., p. 114.
[9] Ibidem, p.
17. Această atitudine contestatoare cu nuanţe de zeflemea îl caracteriza din
plin pe Culianu. De aici, poate, şi încercarea lui Matei Călinescu de a o
atenua printr-o explicaţie binevoitoare: „Simţeam apoi, la acest om cu o minte
atât de încăpătoare, care izbutea să controleze o uriaşă masă de cunoştinţe
precise, o anume slăbiciune a acelei inteligenţe morale care vine din sfâşierea
exilului, din sentimentul ireversibilului şi al ireparabilului. Culianu era în
fond un optimist, un om plin de energie, orientat spre viitor, cu încredere în
propriul său viitor profesional. (Îmi explicam astfel părerea sa mai degrabă
negativă despre Cioran, pe care eu îl admiram, dar pe care el îl vedea ca pe un
personaj comic, torturat de false dileme existenţiale, un fel de Woody Allen
apocaliptic)” (M. Călinescu, Despre Ioan
P. Culianu şi Mircea Eliade, Iaşi, Editura Polirom, 2002, pp. 11-12).
[10] Ibidem, p. 24.
[11] Ibidem, p.
50.
[13] Ibidem, p.
23.
[14] Ibidem, p.
22.
Text apărut în Studii literare: Studii și cercetări ale doctoranzilor filologi, coord.: Ovidiu Moceanu, Brașov: Editura Universității Transilvania, 2011
0 Comentarii